چکیده

صنعت حلال به عنوان یکی از بالقوه ترین مشاغل موردتحقیق و توسعه، در سراسر جهان موردتوجه ویژه قرارگرفته است. تقاضای حدود 8/1 میلیارد مسلمان در سرتاسر جهان به فرصتی مهم برای صنعت حلال تبدیل شده است (Yunus, Rashid, Ariffin, & Rashid, 2013). صنعت حلال شامل کالاهای حلال و دامنه وسیعی از فعالیت های اقتصادی ازجمله تولیدات دارویی، آرایشی، بهداشتی، منسوجات، پوشاک، چرم، فعالیت های مالی، بانکداری، مسافرت و توریسم می-باشد (هاشمی, 1389). در این میان صنعت گردشگری حلال با تمرکز بر صنعت تولید و عرضه اغذیه حلال به گردشگران مسلمان و حتی غیرمسلمان به عنوان یک حوزه پژوهشی در سال های اخیر محبوبیت چشمگیری به دست آورده است. مطالعه حاضر با بررسی پیام های غیرکلامی برای گردشگران که منجر به حالت تهاجمی (بازدارندگی) و سازگاری تعاملی آن ها شده و تعیین کننده رفتار آن ها است، مدل پژوهشی برای رستوران های حلال ارائه می نماید. به طور خاص این مقاله به بررسی سه مورد می پردازد: 1- چگونه پیام های غیرکلامی (پیام هایی که به شکل رودررو ارائه نمی شود)، موجب سازگاری تعاملی مصرف کنندگان می شود؟ و 2- ارائه نتایج ارتباطی. جامعه آماری موردمطالعه این پژوهش گردشگران ایرانی هستند که به مقصد یکی از کشورهای همسایه مسلمان ایران، ترکیه یا آذربایجان مسافرت داشته اند و حداقل یک بار از خدمات رستوران-های حلال در این کشورها، استفاده نموده اند. داده ها از جامعه نمونه 550 گردشگر با همکاری 3 آژانس مسافرتی مستقر در شهر تهران که به مقاصد این کشورها گردشگران ایرانی اعزام نموده و تورهای مسافرتی تدارک دیده اند؛ به دقت آمده است.

تبلیغات