" مقدمه: پژوهش حاضر با هدف روشن ساختن نقش میانجیگر سبکهای مقابله با تنیدگی در بررسی رابطه بین استرس تحصیلی و بهزیستی ذهنی انجام گرفت.
روش : در نمونهای متشـکل از 415 آزمـودنی (165 پسـر و 250 دختر)، پرسشنامه استرس زندگی دانشجویی (SLSI) ، پرسشنامه مقابله با موقعیتهای استرسزا (CISS) و مقیاسهای بهزیستی ذهنی (SWS) ارزیابی شد. با استفاده از مدلهای تحلیل رگرسیون سلسله مراتبی، نقش میانجـیگر سبکهای مقابله در بررسی رابطه بین استرس تحصیلی و بهزیستی ذهنی مورد مطالعه قرار گرفت.
یافتهها : از بین سبکهای مقابله، تنها سبک مقابله مسالهمدار بهطور معنیداری رابطه منفی بین استرس تحصیلی و مقیاس عاطفه مثبت و تنها سبک مقابله هیجانمدار بهطور معنیداری رابطه منفی بین استرس تحصیلی و مقیاس عاطفه منفی را کاهش دادند. سبکهای مقابله مسالهمــــدار و هیجانمدار، بهطور معنیداری رابطه منفی بین استرس تحصیلی و مقیاس رضایت از زندگی را کاهش دادند.
نتیجهگیری : توجه به نقش میانجیگر سبکهای مقابله در بررسی رابطه بین استرس تحصیلی و بهزیستی ذهنی ضروری است. "