
مقالات
حوزههای تخصصی:
در دنیای رقابت تجاری، نقش تبلیغات در اثربخشی بازاریابی محصولات بسیار حائز اهمیت است که ورزش یکی از مؤثرترین عرصه ها برای تبلیغ است. هدف پژوهش حاضر شناسایی و سطح بندی تاکتیک های مؤثر بر ارتقای اثربخشی محتوای پیام های تبلیغاتی در میادین ورزشی بود که با توجه به نتایج ملموس و استفاده شده ذی نفعان، پژوهش حاضر از نظر ماهیت و هدف از نوع کاربردی و از حیث روش تحلیل از نوع اکتشافی بود که داده ها به صورت میدانی جمع آوری شد. خبرگان حوزه بازاریابی ورزشی و متخصصان شرکت های تبلیغاتی، جامعه آماری پژوهش را تشکیل دادند. نمونه مدنظر به روش گلوله برفی تا زمان رسیدن به اشباع نظری انتخاب شد و درنهایت با 15 نفر نمونه مصاحبه انجام شد. یافته های پژوهش توسط مصاحبه نیمه ساختاریافته با خبرگان و از طریق روش تحلیل مضمون به دست آمد. برای بررسی اعتبار پژوهش از روش بازبینی اعضا و برای ارزیابی پایایی و روایی از استراتژی ممیزی استفاده شد. در مرحله بعدی تم های فرعی به عنوان سطوح مدل سازی ساختاری تفسیری معرفی و از خبرگان خواسته شد به پرسشنامه ایسم پاسخ دهند. یافته ها نشان داد که تاکتیک های مؤثر در شش تم فرعی تصویر، رنگ، فونت، پشت زمینه، زبان و تواتر و سه تم اصلی ویژگی های محتوای تبلیغ، طراحی تبلیغ و ارائه تبلیغ قرار گرفتند. همچنین سطح بندی تاکتیک ها نشان داد که در سطح اول (بالاترین سطح و کمترین نفوذ) زبان و تواتر، در سطح دوم فونت و پشت زمینه، در سطح سوم رنگ و درنهایت سطح چهارم و مهم ترین سطح از نظر نفوذ تصویر قرار دارد. می توان نتیجه گرفت که در ساخت محتوای تبلیغاتی، بیشترین توجه باید معطوف به تصویر و رنگ باشد؛ زیرا مهم ترین جنبه یک تبلیغ مؤثر است.
طراحی مدل پارادایمی مدیریت دانش در رویدادهای ورزشی بین المللی(مقاله علمی وزارت علوم)
حوزههای تخصصی:
مدیریت دانش می تواند به عملکرد بهتر پروژه هایی همچون رویدادهای ورزشی کمک کند؛ به طوری که از اختراع مجدد سیستم ها، ایده ها و همچنین از تکرار خطاها جلوگیری می کند؛ بنابراین پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل پارادایمی مدیریت دانش در رویدادهای ورزشی بین المللی در کشور انجام شد. روش تحقیق از لحاظ نوع و تحلیل داده ها، کیفی با رویکرد نظریه سازی داده بنیاد بود که با استفاده از رهیافت نظام مند اشتراوس و کوربین انجام گرفت. مدیران ورزشی و اعضای هیئت علمی آگاه به حیطه پژوهش، جامعه آماری پژوهش را تشکیل دادند. برای انتخاب افراد نمونه از روش نمونه گیری هدفمند به شیوه گلوله برفی استفاده شد. تعداد 14 مصاحبه عمیق به صورت نیمه ساختاریافته انجام شد و داده های حاصل از مصاحبه ها در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی تجزیه و تحلیل شد. براساس نتایج پژوهش، شرایط علّی شامل عوامل مدیریتی و منابع انسانی، شرایط زمینه ای شامل فناوری و بستر قانونی، شرایط مداخله گر شامل فرهنگ و ویژگی های پروژه، راهبردها شامل برنامه ریزی، مدیریت منابع انسانی و نظارت و ارزیابی و پیامدها شامل ارتقای کیفی رویدادها، ارتقای منابع انسانی و ارتقای وجهه و جایگاه بین المللی کشور بود. در انتها مدل مدیریت دانش در رویدادهای ورزشی در کشور ارائه شد. نتایج پژوهش حاضر ارائه دهنده مدلی جامع و مبتنی بر نظر خبرگان برای ارتقای سطح مدیریت دانش در رویدادهای ورزشی است.
آینده نگاری توسعه لیگ برتر فوتبال عراق مبتنی بر سناریو در افق 1454(ه.ق)(مقاله علمی وزارت علوم)
حوزههای تخصصی:
فوتبال یکی از صنایع مهم در جهان است. به منظور توسعه لیگ برتر فوتبال عراق در افق 1454 و بهبود وضع موجود، این پژوهش با استفاده از تعیین سناریوهای آینده انجام شد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از لحاظ داده ها کیفی بود و از رویکرد هنجاری و سناریونویسی استفاده شد. جامعه پژوهش اساتید، خبرگان و نخبگان آگاه به فوتبال به ویژه فوتبال عراق بودند. نمونه گیری هدفمند و دردسترس بود. به منظور تحلیل نتایج، ماتریس اثرات متقابل و نرم افزار سناریو ویزارد استفاده شد که متغیرهای کلیدی آن از طریق نرم افزار میک مک ارزیابی شدند. از 20 متغیر اولیه در قالب هشت دسته اصلی، 10 متغیر اثرگذار استخراج شد که شامل تنظیم قوانین حمایتی تماشاگران و هواداران، وجود باشگاه های رشد و آموزش، وجود مراکز استعدادیابی، وجود فضاهای با پتانسیل برگزاری مسابقات، تنظیم قوانین تجاری و حمایتی حامیان مالی، ایجاد بازار به منظور فروش کالاهای لیگ، تنظیم قوانین یکپارچه استفاده از استادیوم های مجهز به باشگاه ها، تدوین برنامه بازاریابی برای قیمت گذاری بلیت مسابقات، بهره گیری از فضای مجازی برای ایجاد ارزش ویژه برند و شناسایی موقعیت های مکانی و زمانی برندینگ بودند. یافته ها در قالب سه سناریو مطلوب، ادامه وضع موجود و نامطلوب برای لیگ فوتبال عراق پیشنهاد شد. سناریوها نشان می دهند که ادامه وضع موجود نمی تواند شرایط مناسبی را رقم بزند و بهتر است با پیگیری برنامه های بلندمدت به تعیین وضع مطلوب با استفاده از ابعاد اثرگذار بر سناریوی مدنظر اقدام کرد.
طراحی الگوی هم آفرینی ارزش در اکوسیستم فوتبال بانوان ایران(مقاله علمی وزارت علوم)
حوزههای تخصصی:
ورزش بانوان در سال های اخیر از محبوبیت بیشتری برخوردار شده است و یکی از محبوب ترین ورزش ها در دنیا فوتبال می باشد. لذا این پژوهش باهدف طراحی مدل هم آفرینی ارزش در اکوسیستم فوتبال بانوان ایران انجام شد.این پژوهش ازلحاظ ماهیت جزو پژوهش های اکتشافی-بنیادی بود که ازنظر هدف کاربردی و با استفاده از رویکرد کیفی و راهبرد اشتراوس و کوربین انجام شد.جامعه آماری شامل کلیه افراد صاحب نظر(درزمینه ورزش قهرمانی و حرفه ای فوتبال)کشور بود.انتخاب تعداد نمونه به روش هدفمند(قضاوتی)و براساس افراد داشتن تحصیلات،تخصص و تجربه مناسب و مرتبط با قلمروی پژوهش انجام شد.اندازه نمونه در این پژوهش برمبنای شاخص اشباع نظری برابر با 18 نفر بود. ابزار جمع آوری اطلاعات، مصاحبه نیمه ساختاریافته بود و بر مبنای سه مرحله کدگذاری باز، محوری و گزینشی در قالب نرم افزار مکس کیودا تحلیل شد.جهت سنجش روایی از معیارهای درگیری طولانی مدت، مشاهده پایدار، بازرسی مجدد مسیر کسب اطلاعات، چک کردن، مثلث سازی، مقایسه مستمر استفاده شد.برای محاسبه پایایی از روش توافق درون موضوعی استفاده شد که پایایی بین کدگذاران برای مصاحبه های انجام گرفته در این پژوهش معادل 90 درصد بود.براساس یافته ها شرایط علی شامل همسویی با اهداف سازمانی،ظرفیت های ارزش آفرین؛ شرایط زمینه ای شامل بسترسازی سازمانی و ارتباطی؛ شرایط مداخله گر شامل پایداری در تصمیم گیری ها مقاومت شناختی؛ پدیده محوری شامل هم افزایی ارزش در اکوسیستم فوتبال بانوان؛ راهبردها شامل شفافیت برنامه و شبکه سازی و پیامدها شامل یکپارچه سازی ارزش، پایداری زنجیره ارزش و پایداری بازاریابی می باشد. لذا پیشنهاد می شود به نیازها و خواسته های مشتریان ورزشی توجه شود. درصورتی که مشتریان ارضای نیاز شوند می توان مشتریان متعهد و وفادار را داشت که موجب ارزش آفرینی شوند.
فراترکیب متغیرهای حقوقی پژوهش های انجام شده در حوزه حمایت مالی صنعت ورزش ایران(مقاله علمی وزارت علوم)
حوزههای تخصصی:
هدف این پژوهش تحلیل محتوای متغیرهای حقوقی پژوهش های انجام شده در حوزه حمایت مالی در ورزش ایران بود. روش مطالعه در پژوهش حاضر کیفی از نوع فراترکیب بود. در این پژوهش برای گردآوری داده ها از مطالعات علمی انجام شده در حوزه حمایت مالی استفاده شد. به منظور جست وجوی نظام مند بر مقالات منتشرشده در نشریات و پایگاه های اطلاعاتی از واژگان کلیدی «حمایت مالی»، «حامیان مالی»، «حمایت ورزش» و «تأمین مالی» استفاده شد. روش نمونه گیری هدفمند بود و برای انتخاب مطالعات مناسب از معیار های ورود و خروج استفاده شد. از میان 112 مطالعه، 72 مطالعه حذف شد و 40 مطالعه وارد فرایند تجزیه و تحلیل شد. معیار ورود مطالعات علمی پژوهشی چاپ شده بین سال های 1388 تا 1401 بود و مطالعات پیش از آن، از فرایند تجزیه و تحلیل خارج شد. علاوه بر این، پژوهش هایی که با عناوین یکسان انجام شده بودند یا با هدف و سؤال تحقیق تناسب نداشتند، از فرایند تجزیه و تحلیل خارج شدند. روش تجزیه و تحلیل اطلاعات در این پژوهش تحلیل محتوا بود. بررسی ها نشان داد که قالب پژوهش ها به بررسی موانع یا راهکارهای جذب حمایت مالی در ورزش پرداخته اند. پس از کدگذاری مقالات، هفت مقوله حقوقی شامل (قانونی، مالکیت فکری، مدیریتی، اقتصادی، رسانه ای، حکمرانی و تبلیغات) برای هرکدام از ابعاد موانع و راهکارهای جذب حمایت مالی در ورزش شناسایی شد؛ بنابراین پیشنهاد می شود، پیش از به رأی گذاشته شدن طرح حمایت از ورزش و ورزشکاران توسط نمایندگان مجلس، موانع و راهکارهای شناسایی شده مدنظر قرار گیرد و متناسب با آن به تصویب طرح پرداخته شود که به صورت جامع گره گشای مشکلات صنعت ورزش باشد.
نقش دولت الکترونیک در عملکرد کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان قزوین با میانجی شفافیت سازمانی(مقاله علمی وزارت علوم)
حوزههای تخصصی:
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش دولت الکترونیک در عملکرد کارکنان اداره ورزش و جوانان استان قزوین با میانجی گری شفافیت سازمانی بود. این پژوهش از نظر نوع توصیفی-همبستگی، از نظر هدف کاربردی و از نظر روش اجرا میدانی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل همه مدیران و کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان قزوین بود. نمونه آماری با توجه به محدودیت جامعه آماری به صورت کل شمار تعیین شد. جامعه آماری 100 نفر بود که 25 نفر برای مطالعه پایلوت به منظور تعیین پایایی پرسشنامه انتخاب شده و از این تعداد 75 نفر به عنوان نمونه نهایی انتخاب و تجزیه و تحلیل شدند. ابزار اندازه گیری تحقیق شامل سه پرسشنامه دولت الکترونیک (محرم پور، 2010)، شفافیت سازمانی (النشمی، 2012) و عملکرد کارکنان (میلر، 2000) بود. پانزده نفر از صاحب نظران مدیریت ورزشی و مدیران و کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان قزوین، روایی محتوایی و صوری این ابزارها را تأیید کردند. پایایی پرسشنامه های دولت الکترونیک (79/0)، شفافیت سازمانی (76/0) و عملکرد کارکنان (77/0) بود. پایایی ترکیبی و روایی سازه، روایی همگرا و روایی واگرا با استفاده از تحلیل عاملی تأیید شد. همچنین برای تجزیه و تحلیل داده ها و تحلیل مسیر بین متغیرها از نرم افزارهای SPSS و SmartPLS استفاده شد. نتایج نشان داد، دولت الکترونیک اثر معناداری بر عملکرد کارکنان (32/0) و شفافیت سازمانی (81/0) داشت. شفافیت سازمانی اثر معناداری بر عملکرد کارکنان (55/0) داشت و اثر میانجی شفافیت سازمانی (58/0) در بین دولت الکترونیک و عملکرد کارکنان معنادار بود. براساس یافته ها می توان گفت، اگر کارکنان و مشتریان از روند کاری سازمانی در جریان قرار گیرند، زمینه افزایش شفافیت سازمانی فراهم خواهد شد که درنهایت به عملکرد بهتر و مفیدتر کارکنان می انجامد.