
پژوهشنامه اقتصاد و کسب و کار
پژوهشنامه اقتصاد و کسب و کار سال 5 پاییز 1393 شماره 8 (مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)
مقالات
حوزههای تخصصی:
در این تحقیق،پولی بودن نوسانات نرخ ارز و تراز پرداخت ها در اقتصاد ایران بررسی شده است.برای این منظور،از مدل های سری زمانی VAR و VECM استفاده شده است.نتایج،وجود رابطه متقابل بین نرخ تورم،رشد نقدینگی و نرخ ارز را در کوتاه مدت و بلند مدت تایید کرده است.اما تاثیر کاهش ارزش پول ملی بر افزایش صادرات،بهبود تراز حساب جاری و تراز پرداخت ها با اطمینان بالا تایید نمی شود.
ارزیابی اثرات پیوستن به سازمان تجارت جهانی بر صادرات صنایع شیمیایی(مطالعه موردی: محصولات دارویی)(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)
حوزههای تخصصی:
سازمان تجارت جهانی ،سازمان بین المللی است که قوانین ،قواعد و رویه های حاکم بر روابط تجاری اعضا را تعیین و بر اجرای آنها نظارت می کند.در این مقاله در نظر است تاثیر عضویت ایران در سازمان تجارت جهالنی بر صادرات صنایع محصولات دارویی طی دوره 1386-1367 ارزیابی شود.برای این منظور از معیار ادغام تجارت بین المللی به عنوان معیار جهانی شدن استفاده شده،سپس با بهره گیری از رویکرد اقتصاد سنجی و روش OLS، اثر پیوستن به سازمان جهانی بر صادرات این محصولات تعیین می شود.نتایج نشان از آن دارد که با پیوستن به سازمان تجارت جهانی و بهره گیری از تجارت آزاد ،صادرات محصولات دارویی افزایش می یابد.
بررسی رابطه بین مصرف منزلت گرا و عوامل اجتماعی(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)
حوزههای تخصصی:
در این پژوهش،ابتدا در مورد مصرف منزلت گرا بحث و سپس رابطه این الگوی مصرف با عوامل اجتماعی(توجه به اطلاعات مقایسه ای اجتماعی،تاثیر پذیری اطلاعاتی از دیگران،تاثیر پذیری هنجاری از دیگران) بررسی می شود.این پژوهش در بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی-واحد علوم و تحقیقات تهران و با استفاده از 384 نمونه انجام شده است.برای بررسی فرضیه ها از آزمون ضریب همبستگی اسپیرمن و نرم افزار SPSS استفاده شده است.نتایج حاصل از این تحقیق نشان می دهد که بین "توجه به اطلاعات مقایسه ای اجتماعی،تاثیر پذیری هنجاری از دیگران"و"مصرف منزلت گرا"رابطه مستقیمی وجود دارد،اما بین"تاثیر پذیری اطلاعاتی از دیگران"و""مصرف منزلت گرا"رابطه ای وجود ندارد.
اولویت بندی عوامل موثر بر بازگشت مشتریان با استفاده از فرایند تحلیل شبکه فازی(FANP)و روش رتبه بندی(FVIKOR)(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)
حوزههای تخصصی:
در بازار رقابتی عصر حاضر،یکی از فاکتورهای مهم در سودآوری و به تبع آن ادامه حیات شرکتها،بازگشت مشتریان است،زیرا مشتریان وفادار سبب می شوند سوددهی از طریق تعهد دراز مدت افزایش و هزینه های به دست اوردن مشتریان جدید کاهش یابد.افزایش بازگشت مشتری به افزایش فروش،کاهش هزینه ها،پذیرش بالا رفتن قیمت و توصیه های شفاهی بدون هزینه مشتریان منجر می شود،بنابراین بررسی و تعیین اولویت برای ایجاد وفاداری در مشتریان بسیار مهم است.این فاکتورها بسیار متنوع هستند از این رو در این مقاله به منظور تعیین مهم ترین فاکتورهای موثر بر بازگشت مشتری از تکنیک فرآیند تحلیل شبکه فازی استفاده می شود و سپس با استفاده از نظرهای مدیران و کارشناسان شرکت های تولید کننده لوازم خانگی بر مبنای روش رتبه بندی FVIKOR,پنج شرکت برتر در صنعت تولید لوازم خانگی رتبه بندی می شوند.
ارزیابی کارایی بانک ها با استفاده از تحلیل پوششی داده و بررسی ارتباط آن با نسبت های مالی(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)
حوزههای تخصصی:
ارزیابی عملکرد بانکها به دلیل نقش بسیار مهم و اساسی انها در اکثر فعالیتهای اقتصادی و نیز حفظ سلامت بازارهای پولی و شرایط اقتصادی،همواره مورد توجه بوده است.در همین رابطه،توان مدلهای تحلیل پوششی داده ها به منظور شناسایی و تعیین وضعیت بانکها از نظر کارایی سبب شده است استفاده وسیعی از این مدلها صورت گیرد.هدف از این مطالعه،استفاده از این روش تحلیل پوششی داده ها(DEA) برای ارزیابی عملکرد بانکهای دولتی و خصوصی است که طی آن،بانکهای کارا و ناکارا مشخص و در نهایت برای واحدهای ناکارا بانکی به عنوان الگوی مرجع معرفی شده است.علاوه بر ان،رابطه برخی نسبتهای مالی با کارایی بررسی شده است.نتایج یافته ها نشان میدهد تعداد9 واحد از 20 واحد کارا و مابقی ناکارا شناخته شده اند.از بین 8 نسبت مالی مطرح شده،نسبت کفایت سرمایه،نسبت سودآوری،نسبت مدیریت و نسبت کیفیت دارایی رابطه مستقیمی با کارایی دارند.
مدیریت جریان وجوه نقد و عملکرد مالی شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)
حوزههای تخصصی:
هدف از تحقیق حاضر،ارزیابی وضعیت جریانهای نقدی یک شرکت از طریق مقیاسها و معیارهای ترکیبی-شامل دوره وصول مطالبات،دوره نگهداری موجودی کالا،دوره پرداخت حساب های پرداختنی،چرخه تبدیل وجه نقد-و تاثیر این تغییرات بر عملکرد مالی شرکت است.جهت تحقق این هدف،شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران بررسی شد.برای آزمون ارتباط بین مدیریت جریان وجوه نقد و عملکرد مالی شرکتها،رگرسیون خطی به کار گرفته شد.در اجرای این تحقیق،از هشت متغیر استفاده و شش فرضیه برای پژوهش تدوین شد.نمونه آماری پژوهش67 شرکت را در بر میگیرد که در دوره زمانی 1388 تا1392 (شامل 20 دوره سه ماهه) بررسی شد.یافته های پژوهش نشان میدهد که "بین دوره نگهداری موجودی کالا(DIO),دوره پرداخت حسابهای پرداختنی(DPO),چرخه تبدیل وجه نقد(CCC),چرخه عملیاتی وجه نقد(OCC)با عملکرد مالی رابطه معنی داری وجود دارد،اما بین دوره وصول مطالبات (DSO)و عملکرد مالی شرکت رابطه معنا داری وجود ندارد."
خرید استراتژیک (راهبردی) مدیریت عرضه و عملکرد شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب و شرکت های تابعه(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)
حوزههای تخصصی:
با اهمیت رو به رشد مدیریت زنجیره عرضه،خرید به صورت فزاینده ای نقش محوری استراتژیکی در مدیریت زنجیره تامین پیدا کرده است.اگرچه محققان ثابت کرده اند خرید استراتژیک در بهبود روابط درون سازمانی موثر است و عملکرد چندوجهی سازمان را ارتقا می دهد،تاکنون نقش خرید استراتژیک بر اساس یک مزیت رقابتی پایدار در ایجاد همکاری شرکت اصلی و عرضه کنندگان به دقت بررسی نشده است.یک تحقیق تجربی،وسعت تشریک مساعی و تاثیر خرید استراتژیک در توسعه قابلیتهای مدیریت عرضه را تضمین می کند.این قابلیتها عبارتند از:الف(پرورش و ترویج روابط نزدیک کاری با تعداد محدودی از تامین کنندگان،ب)ارتقای ارتباط باز و گسترده میان اعضا و شرکای تجاری زنجیره تامین،ج)توسعه روابط بلند مدت جهت دار به منظور دستیابی به سودهای دوطرفه یا دو جانبه.در مجموع،این قابلیتها می تواند مزیت رقابتی پایداری به وجود آورد که از آن به عنوان اهرمی سودمند در روابط درون سازمانی استفاده شود.همچنین مدیریت عرضه و عملکرد شرکت نقش تعیین کننده ای در این میان دارد.تحقیق حاضر در 10 شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب و شرکتهای تابعه نشان میدهد خرید استراتژیک تاثیر عمیقی بر مدیریت عرضه،پاسخگویی بهتر و عملکرد مالی شرکت دارد.