از شکوفایی جان تا پرورش تن
آرشیو
چکیده
متن
نظام آموزشی رسمی، الگوبرداری از کشورهای غربی چون فرانسه، استرالیا، ژاپن و کانادا([1]) و مأموریت آن تنها آموزش علومی بود که مجوز علمیت آنها را فرهنگ تمدنی غرب صادر کرده بود. و در آن فرهنگ، دین و اخلاق و فضایل انسانی را یا اصیل نمیدانند و یا وظیفهی کلیسا میشمرند. و هدف از تحصیل این نظام و تشویق ایرانیان به رها نمودن نظام آموزش خودی و روی آوردن به نظام وارداتی، ایجاد گسست بین نسلها و تربیت نسلی متجدد، مدرن و بریده از دین به جای نسل دانشمندِ متدینِ متعهد بود. این سیاست در برخی کشورها نتیجه داد اما در ایران به چالشی دراز مدت از آغاز تأسیس مدارس جدید تا پیروزی انقلاب اسلامی ـ و تا به امروز ـ شده است. با پیروزی انقلاب اسلامی شخصیتهایی چون شهید رجایی و باهنر تلاش نمودند تا با افزودن معاونت پرورشی با ساز و کار ویژهی خود و گسیل داشتن مربیان تربیتی به مدارس رسمی نقیصهی بارز نظام آموزش و پرورش را ترمیم و جبران نمایند.
دوران دفاع مقدس و نقش آفرینی دانش آموزان در جبههها و بازتاب آن در امور پرورشی مدارس اندیشههای ناهمگون با نگاه شهیدان ـ رجایی و باهنر ـ را از هرگونه دست اندازی به بنای نوپای امور تربیتی باز میداشت و تا سالها پس از پایان دفاع مقدس نیز این حریم مبارک به استحکام پیشین خود باقی بود.
در سال 72 معاون پرورشی آموزش و پرورش برای پاسخگویی به تردیدهای پشت پرده نقش سازندهی امور تربیتی را بر چهار پایهی اساسی و محوری قرآن و احادیث اسلامی و قانون اساسی و مصوبات مجلس شورای اسلامی گوشزد نموده از قرآن کریم به سورهی مبارکهی شمس استدلال میکند که یازده سوگند برای تزکیه و پرورش انسانی میآورد و سپس به حدیث وارد شده از حضرت امیرالمؤمنین7 استناد میکند که فرموده است: ما نحل والد ولداً نحلاً افضل من ادب حسن ـ هیچ پدری بهتر از ادب نیک برای فرزندش به ارث ننهاده است. ـ و در اصل سوم منشور انقلاب اسلامی، نخستین هدف را: ایجاد محیط مساعد برای رشد فضایل اخلاقی براساس ایمان و تقوا و مبارزه با کلیه مظاهر فساد و تباهی شمرده است. و در اهداف و وظایف وزارت آموزش و پرورش مصوب 25/11/66 مجلس شورای اسلامی در ماده چهار فصل سوم گفته است: براساس تقدم رتبی تزکیه بر تعلیم، تربیت اسلامی در نظام آموزش و پرورش جایگاه ویژهای دارد. علاوه بر انتخاب معلمانی که خود باید متصف به صفات کریمه باشند، جهت تقویت بنیه تربیتی نظام واحد امور تربیتی در سطح معاونت وزارت تشکیل میشود.
معاونت پرورشی وقت در پایان سخنش از رها کردن این پایههای چهارگانه و به این سو و آن سو رفتن و تزلزل و بیتفاوتی و نهایتاً پشت کردن به آفتاب و روی آوردن به ... گلایه میکند.([2])
سه سال بعد معاونت پرورشی دیگری مجبور میشود بر اهداف اساسی در ضرورت تأسیس معاونت تأکید ورزیده میگوید: نهاد امور تربیتی که به وسیله شهیدان گرانقدر رجایی و باهنر به عنوان معماران و بنیانگذاران نظام تعلیم و تربیت اسلامی در هشتم اسفندماه 1357 تأسیس شد، سه هدف اساسی راتعقیب میکرد: 1. طاغوت زدایی از مدارس کشور، 2. مقابله با گروهکهای ملحد، محارب و منحرف که مدارس کشور را مورد تهاجم قرار داده بودند، 3. پیام رسانی انقلاب اسلامی برای دانش آموزان سطح کشور. و سپس با گلایه از اینکه هنوز این اهداف به تحقق کامل و جامع نرسیده و بیتفاوتیها و سهلانگاریها زمینهی نفوذ ضد ارزشها و ابتذال و برخی باندهای منحرف شده، در مقابل توطئهها و دسیسهها بر پیام رسانی انقلاب تأکید نمیشود، علاوه بر این محورها با طرح چهار محور دیگر پیشنهادی بر ضرورت و نقش سازنده مربیان تربیتی تأکید مینماید: 1. تحقق رسالت تربیت در بعد رفتار فردی 2. شناسایی و پرورش استعدادهای گوناگون ـ یعنی دقیقترین تعریف تربیت ـ 3. تأمین و غنیسازی اوقات فراغت 4. مقابله با تهاجم فرهنگی که از راه ایجاد تزلزل در اعتقادات و بیگانه نمودن مردم با ارزشها و آرمانها و ... روی آوردهاند.([3])
محورهای پیشنهادی ایشان در این زمینه است.
نوبت به دولت اصلاحات و یا به تعبیر واقعی دولت خود اپوزسیون انگار و یا خود بیگانه پندار! میرسد. وزیر وقت در توجیه سیاست دولتش معتقد است: جدا کردن امور تربیتی از بخشهای دیگر و مختصر نمودن تربیت به مربی تربیتی یکی از اشکالات بسیار بزرگ است: باید در دوران جدید برنامه ریزی شود که تمام بدنه مرکز آموزشی در راستای کار پرورشی و تربیتی حرکت کند. او روش ایجابی را بر روش سلبی ترجیح داده و در روش سلبی نیز شیوهی غیر مستقیم را پیشنهاد میکند! و سپس معاون پرورشی وزیر تصریح میکند که: وضعیت فعلی حوزهی پرورشی نیاز به بازنگری دارد، زیرا در آموزش و پرورش فعلی این بخش جایگاه روشن و مشخصی ندارد. و جالب این است که امور پرورشی به تدریج از تمرکز در اهداف اعلام شدهی پیشین خارج و در سه بخش امور تربیتی، تربیت بدنی و بهداشت و تندرستی گسترش مییابد و از یک درصد بودجه آموزش و پرورش که به معاونت پرورشی اختصاص مییابد، 460 تومان برای امور تربیتی و 200 تومان ورزش و 667 تومان به تندرستی و بهداشت تعلق میگیرد، تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل!! ([4])
همین معاون در سال 79 در توجیه بستن درِ امور تربیتی! معتقد است: چون اصلاحات به معنای عدم رضایت از وضع موجود است پس نوک تیز اصلاح باید شامل امور تربیتی نیز شود و سپس ضرورتهای ششگانه اصلاحات را اینگونه میشمارد: 1. ضرورت تربیت جامع 2. ضرورت تغییر نگرش 3. ضرورت بازنگری به روشها و برنامهها 4. ضرورت کشف رویکردهای جدید به باورداشت نسل جوان 5 . ضرورت به رسمیت شناختن حقوق جوانان و به صحنه آوردن آنان 6 . ضرورت بازخوانی نگرشها و رفتارها با جوانان.([5])
و نهایتاً در سال 1380 معاونت پژوهشی شهیدان رجایی و باهنر در چارت سازمانی وزارت آموزش و پرورشِ دولت و مجلس اصلاحات به نام تربیت بدنی و تندرستی تغییر نام یافت و اصلاح! شد. ﴿لقد خلقنا الإنسان فی أحسن تقویم0 ثمّ رددناه أسفل سافلین﴾!!
[1]. ر.ک؛ مجله تربیت ، ماهنامه پرورشی وزارت آموزش و پرورش، سال چهاردهم، اسفند 77، ص 8 .
[2]. ر.ک؛ همان، سال هشتم، اردیبهشت 72، ص 57 .
[3]. ر.ک؛ همان، سال دوازدهم، اسفند 75، ص 60 .
[4]. ر.ک؛ همان، سال سیزدهم، دیماه 76، ص 10 ـ 6 .
[5]. ر.ک؛ همان، سال شانزدهم، اسفند 79، ص 15.
دوران دفاع مقدس و نقش آفرینی دانش آموزان در جبههها و بازتاب آن در امور پرورشی مدارس اندیشههای ناهمگون با نگاه شهیدان ـ رجایی و باهنر ـ را از هرگونه دست اندازی به بنای نوپای امور تربیتی باز میداشت و تا سالها پس از پایان دفاع مقدس نیز این حریم مبارک به استحکام پیشین خود باقی بود.
در سال 72 معاون پرورشی آموزش و پرورش برای پاسخگویی به تردیدهای پشت پرده نقش سازندهی امور تربیتی را بر چهار پایهی اساسی و محوری قرآن و احادیث اسلامی و قانون اساسی و مصوبات مجلس شورای اسلامی گوشزد نموده از قرآن کریم به سورهی مبارکهی شمس استدلال میکند که یازده سوگند برای تزکیه و پرورش انسانی میآورد و سپس به حدیث وارد شده از حضرت امیرالمؤمنین7 استناد میکند که فرموده است: ما نحل والد ولداً نحلاً افضل من ادب حسن ـ هیچ پدری بهتر از ادب نیک برای فرزندش به ارث ننهاده است. ـ و در اصل سوم منشور انقلاب اسلامی، نخستین هدف را: ایجاد محیط مساعد برای رشد فضایل اخلاقی براساس ایمان و تقوا و مبارزه با کلیه مظاهر فساد و تباهی شمرده است. و در اهداف و وظایف وزارت آموزش و پرورش مصوب 25/11/66 مجلس شورای اسلامی در ماده چهار فصل سوم گفته است: براساس تقدم رتبی تزکیه بر تعلیم، تربیت اسلامی در نظام آموزش و پرورش جایگاه ویژهای دارد. علاوه بر انتخاب معلمانی که خود باید متصف به صفات کریمه باشند، جهت تقویت بنیه تربیتی نظام واحد امور تربیتی در سطح معاونت وزارت تشکیل میشود.
معاونت پرورشی وقت در پایان سخنش از رها کردن این پایههای چهارگانه و به این سو و آن سو رفتن و تزلزل و بیتفاوتی و نهایتاً پشت کردن به آفتاب و روی آوردن به ... گلایه میکند.([2])
سه سال بعد معاونت پرورشی دیگری مجبور میشود بر اهداف اساسی در ضرورت تأسیس معاونت تأکید ورزیده میگوید: نهاد امور تربیتی که به وسیله شهیدان گرانقدر رجایی و باهنر به عنوان معماران و بنیانگذاران نظام تعلیم و تربیت اسلامی در هشتم اسفندماه 1357 تأسیس شد، سه هدف اساسی راتعقیب میکرد: 1. طاغوت زدایی از مدارس کشور، 2. مقابله با گروهکهای ملحد، محارب و منحرف که مدارس کشور را مورد تهاجم قرار داده بودند، 3. پیام رسانی انقلاب اسلامی برای دانش آموزان سطح کشور. و سپس با گلایه از اینکه هنوز این اهداف به تحقق کامل و جامع نرسیده و بیتفاوتیها و سهلانگاریها زمینهی نفوذ ضد ارزشها و ابتذال و برخی باندهای منحرف شده، در مقابل توطئهها و دسیسهها بر پیام رسانی انقلاب تأکید نمیشود، علاوه بر این محورها با طرح چهار محور دیگر پیشنهادی بر ضرورت و نقش سازنده مربیان تربیتی تأکید مینماید: 1. تحقق رسالت تربیت در بعد رفتار فردی 2. شناسایی و پرورش استعدادهای گوناگون ـ یعنی دقیقترین تعریف تربیت ـ 3. تأمین و غنیسازی اوقات فراغت 4. مقابله با تهاجم فرهنگی که از راه ایجاد تزلزل در اعتقادات و بیگانه نمودن مردم با ارزشها و آرمانها و ... روی آوردهاند.([3])
محورهای پیشنهادی ایشان در این زمینه است.
نوبت به دولت اصلاحات و یا به تعبیر واقعی دولت خود اپوزسیون انگار و یا خود بیگانه پندار! میرسد. وزیر وقت در توجیه سیاست دولتش معتقد است: جدا کردن امور تربیتی از بخشهای دیگر و مختصر نمودن تربیت به مربی تربیتی یکی از اشکالات بسیار بزرگ است: باید در دوران جدید برنامه ریزی شود که تمام بدنه مرکز آموزشی در راستای کار پرورشی و تربیتی حرکت کند. او روش ایجابی را بر روش سلبی ترجیح داده و در روش سلبی نیز شیوهی غیر مستقیم را پیشنهاد میکند! و سپس معاون پرورشی وزیر تصریح میکند که: وضعیت فعلی حوزهی پرورشی نیاز به بازنگری دارد، زیرا در آموزش و پرورش فعلی این بخش جایگاه روشن و مشخصی ندارد. و جالب این است که امور پرورشی به تدریج از تمرکز در اهداف اعلام شدهی پیشین خارج و در سه بخش امور تربیتی، تربیت بدنی و بهداشت و تندرستی گسترش مییابد و از یک درصد بودجه آموزش و پرورش که به معاونت پرورشی اختصاص مییابد، 460 تومان برای امور تربیتی و 200 تومان ورزش و 667 تومان به تندرستی و بهداشت تعلق میگیرد، تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل!! ([4])
همین معاون در سال 79 در توجیه بستن درِ امور تربیتی! معتقد است: چون اصلاحات به معنای عدم رضایت از وضع موجود است پس نوک تیز اصلاح باید شامل امور تربیتی نیز شود و سپس ضرورتهای ششگانه اصلاحات را اینگونه میشمارد: 1. ضرورت تربیت جامع 2. ضرورت تغییر نگرش 3. ضرورت بازنگری به روشها و برنامهها 4. ضرورت کشف رویکردهای جدید به باورداشت نسل جوان 5 . ضرورت به رسمیت شناختن حقوق جوانان و به صحنه آوردن آنان 6 . ضرورت بازخوانی نگرشها و رفتارها با جوانان.([5])
و نهایتاً در سال 1380 معاونت پژوهشی شهیدان رجایی و باهنر در چارت سازمانی وزارت آموزش و پرورشِ دولت و مجلس اصلاحات به نام تربیت بدنی و تندرستی تغییر نام یافت و اصلاح! شد. ﴿لقد خلقنا الإنسان فی أحسن تقویم0 ثمّ رددناه أسفل سافلین﴾!!
[1]. ر.ک؛ مجله تربیت ، ماهنامه پرورشی وزارت آموزش و پرورش، سال چهاردهم، اسفند 77، ص 8 .
[2]. ر.ک؛ همان، سال هشتم، اردیبهشت 72، ص 57 .
[3]. ر.ک؛ همان، سال دوازدهم، اسفند 75، ص 60 .
[4]. ر.ک؛ همان، سال سیزدهم، دیماه 76، ص 10 ـ 6 .
[5]. ر.ک؛ همان، سال شانزدهم، اسفند 79، ص 15.