شناسایی عوامل موثر بر جذب سپرده های قرض الحسنه بانکی در شعب پست بانک شهر تهران (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف: سپرده های قرض الحسنه بانکی یکی از ابزارهای مالی مورد توجه است که به عنوان یک ابزار مالی اسلامی مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع سپرده ها، به منظور تشویق به همکاری و کمک به دیگران برای تحقق پروژه ها و اهداف مشترک مورد استفاده قرار می گیرد. هدف پژوهش حاضر شناسایی عوامل موثر بر جذب سپرده های قرض الحسنه بانکی در شعب پست بانک شهر تهران است. روش شناسی: روش انجام پژوهش به صورت تحلیلی-توصیفی است. رویکرد روش شناسی این مطالعه کیفی بوده و روش پژوهش اتخاذ شده، روش فراترکیب سندلوفسکی و باروسو است. در این تحقیق، از میان 371 مقاله شناسایی شده در طی جستجوی ادبیات سه دهه اخیر در پایگاه داده های الکترونیکی منتخب، 63 مقاله با معیارهای انتخاب و ورود تطابق داشتند. یافته های پژوهش: از 63 مطالعه منتخب، عوامل موثر بر جذب سپرده های قرض الحسنه بانکی در 7 بعد به شرح زیر شناسایی شد: عوامل سازمانی، عوامل اخلاقی، عوامل تکنولوژیکی، عوامل بازاریابی، هوش مصنوعی، اینترنت اشیا و بلاکچین. نتیجه گیری: نتایج این تحقیق نشان می دهد که با اجرای این راهکارها و استفاده از استراتژی های مناسب، بانک ها و مؤسسات مالی قادرند به بهبود فرآیند جذب سپرده های قرض الحسنه و افزایش بهره وری مالی خود بپردازند. این تحقیق به عنوان یک راهنمای عملی برای صنعت بانکداری و مالی، می تواند به بهبود روند جذب سپرده های قرض الحسنه و تقویت روابط با مشتریان کمک کند.Identification of Factors Influencing the Attraction of Qarz al-Hassanah Deposits in Post Bank Branches of Tehran
Objective: Qarz al-Hassanah deposits are a financial tool of significant interest, utilized as an Islamic financial instrument. These types of deposits are employed to encourage collaboration and assist others in achieving shared projects and goals. The present study aims to identify the factors influencing the attraction of Qarz al-Hassanah deposits in the Post Bank branches of Tehran. Methodology: The methodological approach of this study is qualitative, utilizing the Sandelowski and Barroso integrative review method. In this research, out of 371 articles identified during a literature search over the past three decades in selected electronic databases, 63 articles met the selection criteria for inclusion. Findings: From the 63 selected studies, the factors influencing the attraction of Qarz al-Hassanah deposits were identified across 7 dimensions: organizational factors, ethical factors, technological factors, marketing factors, artificial intelligence, the Internet of Things, and blockchain. Conclusion: The results of this research indicate that by implementing these strategies and utilizing appropriate approaches, banks and financial institutions can improve the process of attracting Qarz al-Hassanah deposits and enhance their financial productivity. This study serves as a practical guide for the banking and financial industry, helping to improve the process of attracting Qarz al-Hassanah deposits and strengthening customer relationships.







