چکیده

این مطالعه به طراحی الگوی آمیخته بازاریابی خدمات در حوزه سالمندان با استفاده از رویکرد داده بنیاد می پردازد. روش پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی، از نظر روش کیفی و مبتنی بر رویکرد داده بنیاد و بر اساس ماهیت اکتشافی است. جامعه مورد مطالعه خبرگان و متخصصان در حوزه کارآفرینی روستایی بوده است، که با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند و قضاوت نظری با 15 نفر مصاحبه عمیق و نیمه ساختاریافته انجام شده است، بنابراین روش گردآوری اطلاعات میدانی است. سپس برای تجزیه و تحلیل داده های به دست آمده از روش کیفی داده بنیاد مبتنی بر رهیافت سیستماتیک یا نظام مند و از نظریه اشتراوس و کوربین (1997) استفاده شده است. به همین منظور تحلیل مصاحبه ها به سه دسته کدگذاری باز، محوری و انتخابی انجام شده است و با بکارگیری نظریه اشتراوس و کوربین به دسته بندی کدها پرداخته شده است. این چارچوب مفهومی، پنج جز اصلی را ارائه می کند: (1) علی، تغییرات جمعیتی و سالمند شدن جامعه، تغییرات در الگوهای زندگی و خانواده، افزایش شیوع بیماری ها و ناتوانی های سالمندان، ظهور فناوری های نوین در حوزه سالمندان.(2) مداخله گر، فناوری های نوین در ارائه خدمات سالمندان، قدرت خرید سالمندان، آگاهی و آموزش سالمندان(3) بسترها، نگرش ها و ترجیحات فرهنگی سالمندان، ویژگی های جمعیت شناختی سالمندان، شرایط اجتماعی و روانی سالمندان، سیاست ها و برنامه های دولت. (4) راهبردها ، استراتژی محصول/خدمات، استراتژی قیمت گذاری، استراتژی توزیع و دسترسی، استراتژی ترویج و آگاهی سازی، استراتژی فرایندها و سرویس دهی و(5) پیامدها ، افزایش دسترسی و پوشش خدمات، وفاداری مشتریان سالمند، اثربخشی در ارائه خدمات، ارتقاء برند و جایگاه رقابتی).

Designing a Service Marketing Mix Model in the Elderly Field Using a Data-Based Approach

This study deals with designing a service marketing mix model in the elderly field using a data-based approach. The present research method is applied in terms of purpose, qualitative in terms of method, and based on a data-based approach, and is exploratory in nature. The study population was experts and specialists in the field of rural entrepreneurship, which was conducted with 15 people using purposive sampling and theoretical judgment. Therefore, the method of collecting field information. Then, to analyze the data obtained from the qualitative data-based method based on a systematic or systematic approach and the theory of Strauss and Corbin (1997) was used. For this purpose, the analysis of the interviews was carried out in three categories: open, axial, and selective coding, and the codes were categorized using the theory of Strauss and Corbin. This conceptual framework presents five main components: (1) causal (demographic changes and aging of society, changes in life and family patterns, increasing prevalence of diseases and disabilities of the elderly, emergence of new technologies in the field of the elderly (2) interventional (new technologies in providing services to the elderly, purchasing power of the elderly, awareness and education of the elderly) 3) contexts (attitudes and cultural preferences of the elderly, demographic characteristics of the elderly, social and psychological conditions of the elderly, government policies and programs) 4) strategies (product/service strategy, pricing strategy, distribution and access strategy, promotion and awareness strategy, process and service strategy), and (5) consequences increasing access and coverage of services, loyalty of elderly customers, effectiveness in providing services, brand promotion and competitive position).

تبلیغات