آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۶۹

چکیده

فناوری واقعیت مجازی به عنوان یک فناوری نوین به کاربران اجازه می دهد محیطی شبیه سازی شده ای که شبیه به یک محیط واقعی است را تجربه کنند. این سیستم ها انواع مختلفی از تعامل با کاربران را شامل می شوند؛ بنابراین می توان با بررسی نمونه های مرتبط، اصول و راهکار های تولید یک محیط مجازی تعاملی را خصوصاً در حوزه معماری شناسایی نمود. اهمیت ایجاد تعامل بین کاربر و محیط شبیه سازی شده در این حوزه در درک بهتر کاربران از محیط و توجه به مسئله موردمطالعه تأثیرگذار است که درنتیجه آن می توان به یافته های دقیق تر و نتایج معتبر تر اشاره کرد. این پژوهش به روش فراتحلیل انجام شده و جمع آوری مطالب از طریق کتابخانه ای صورت گرفته است. روند انجام این پژوهش در ابتدا با مشخص شدن حوزه کلی این پژوهش که «تعامل کاربر در محیط واقعیت مجازی» می باشد، آغاز و با بررسی کلیدواژه های مرتبط، مقالات در راستای این موضوع جمع آوری شدند و سپس پس از گزینش نهایی تعداد 39 مقاله موردبررسی قرار گرفت. درنهایت می توان بیان داشت که فناوری واقعیت مجازی در زمینه های گوناگونی همانند: صنعت ساختمان، پزشکی، آموزش، نگهداری و سایر زمینه ها کاربرد های متنوعی دارد. در مورد ارتباط این فناوری با حوزه معماری به عنوان دغدغه اصلی این پژوهش نیز مشخص شد که این فناوری به واسطه قابلیت های محیط مجازی شبیه سازی شده، باعث افزایش همکاری و تعامل بین اعضای گروه های طراحی، مهندسین و مخاطبین می شود و این ارتباط به واسطه شناخت از 4 مؤلفه: 1- کاربران، 2- دستگاه ها، 3- فعالیت کاربران و 4- روش ارزیابی، به عنوان عوامل مؤثر در ایجاد یک محیط تعاملی مؤثر در فناوری واقعیت مجازی حاصل می شود.

A Systematic Review of user interaction with virtual reality environment and the relationship of it with architecture

Virtual reality technology as a new technology allows users to experience a simulated environment that is similar to a real environment. These systems include different types of interaction with users; therefore, it is possible to identify the principles and solutions of producing an interactive virtual environment, especially in the field of architecture. The importance of creating interaction between the user and the simulated environment in this area is effective in the better understanding of the users of the environment and paying attention to the problem under study, as a result of which we can point to more accurate findings and more valid results. The process of conducting this research was started by defining the general scope of this research which is "user interaction in virtual reality environment" and by examining related keywords, articles were collected in line with this topic and after the final selection, 39 articles were reviewed. Finally, it can be said that virtual reality technology has various applications in various fields such as construction industry, medicine, education, maintenance and other fields. Regarding the connection of this technology with design and architecture as the main concern of this research, this technology increases cooperation and interaction between the members of the design groups and the audience through the capabilities of the simulated virtual environment, and this connection is based on the knowledge of 4 components: 1- users, 2- devices, 3- user activity and 4- evaluation method, as effective factors in creating an effective interactive environment in virtual reality technology.

تبلیغات