نقش مصرف انیمه «کی پاپ» و «کی دراما» بر ارزش های دختران نسل زد ساکن تهران (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
این پژوهش به بررسی نقش مصرف انیمه، کی پاپ و کی دراما در ارزش های نسل زد و میزان مصرف این محصولات در بین این نسل در شهر تهران می پردازد. همچنین مقایسه ای بین ارزش های دو گروه مصرف کننده و غیرمصرف کننده انجام می شود. این پژوهش از نوع آمیخته روش کیفی و کمی با رویکرد جامعه شناختی است. داده های بخش کیفی از طریق مصاحبه عمیق با 21 دختر 12 تا 18 سال مصرف کننده این محصولات و تجزیه و تحلیل آنها انجام شد. براساس یافته های کیفی، پرسشنامه محقق ساخته ای از ارزش های مصرف کنندگان براساس ارزش های ده گانه شوارتز تهیه شد. پرسشنامه به گونه ای تدوین شد که غیرمصرف کنندگان هم قادر به پاسخ گویی به آن باشند. سپس با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای سه مرحله ای، با 445 دختر 12 تا 18 سال در مناطق 22 گانه تهران پرسشنامه مذکور در مصاحبه حضوری تکمیل شد. یافته ها حاکی از آن است که 69 درصد پاسخگویان، مصرف کننده یک یا چند محصول فوق هستند. مقایسه بین ارزش های مصرف کنندگان و غیرمصرف کنندگان، حاکی از آن است که در بسیاری از معرف های سنجش شده، بین ارزش های مصرف کنندگان و غیرمصرف کنندگان تفاوتی معنادار مشاهده می شود.The Role of K-Pop and K-Drama Consumption on the Values of Generation Z Girls Living in Tehran
This study examines the role of anime, K-pop, and K-drama consumption in the values of Generation Z and the level of consumption of these products among this generation in Tehran. A comparison is also made between the values of the two groups of consumers and non-consumers. This research is a mixed-type (qualitative and quantitative) method with a sociological approach. The qualitative data was collected through in-depth interviews with 21 girls aged 12 to 18 who were consumers of these products. Based on the qualitative findings, a researcher-made questionnaire of consumer values was developed based on Schwartz's ten values. The questionnaire was designed in such a way that non-consumers could also respond to it. Then, using a three-stage cluster sampling method, the aforementioned questionnaire was completed in a face-to-face interview with 445 girls aged 12 to 18 in 22 districts of Tehran. The findings indicate that 69 percent of respondents are consumers of one or more of the above products. A comparison between the values of consumers and non-consumers indicates that there is a significant difference between the values of consumers and non-consumers in many of the measured indicators.







