ریخت شناسی داستان پیر چنگی براساس الگوی ولادیمیر پراپ (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
این مقاله به بررسی ساختار روایی داستان پیر چنگی از مثنوی معنوی مولانا، با استفاده از الگوی ریخت شناسی ولادیمیر پراپ می پردازد. هدف این پژوهش آن است که نشان دهد چگونه حکایات عرفانی، به رغم پیچیدگی معنوی و محتوای عمیق، می توانند از ساختارهای روایی شناخته شده در ادبیات عامه پیروی کنند. به این منظور، کارکردها و عناصر اصلی روایت در داستان پیر چنگی شناسایی و با نقش های ساختاری پراپ تطبیق داده شده اند. شخصیت های محوری همچون پیر چنگی و عمر در این حکایت، در چارچوب نقش های پراپ، به عنوان نمادهای عرفانی ظاهر می شوند و هرکدام به گونه ای در شکل گیری و تقویت پیام های معنوی حکایت سهم دارند. یافته ها نشان می دهند که این داستان نه تنها با ساختارهای پیشنهادی پراپ هم خوانی دارد، بلکه از این ساختارها برای روشن تر کردن تمثیل ها و معانی عرفانی بهره می گیرد . این پژوهش نشان می دهد که نظریه های ساختاری، به ویژه الگوی پراپ، می توانند ابزارهای مؤثری برای تحلیل متون کلاسیک و درک لایه های عمیق تر پیام های معنوی آن ها باشند. همچنین، توصیه هایی برای ادامه تحقیقات درزمینه تحلیل روایی داستان های عرفانی براساس نظریات مدرن ارائه شده است تا به فهم بهتر این متون کمک کند .The Morphology of the Story of Pir Changy Based on Vladimir Propp's Theory
This article examines the narrative structure of the story of *Pīr-e Changī* (the Old Harpist) from Rumi's *Masnavi*, using Vladimir Propp's morphological approach. The aim of this study is to demonstrate how mystical tales, despite their spiritual complexity and profound content, can follow the well-established narrative structures found in folk literature. To this end, the main functions and elements of the narrative in the *Pīr-e Changī* story are identified and aligned with Propp's structural roles. Central characters such as the Old Harpist and Omar in this tale emerge as mystical symbols within the framework of Propp’s roles, each contributing uniquely to the development and reinforcement of the story's spiritual messages. Findings reveal that this tale not only aligns with Propp's proposed structures but also uses them to clarify the allegories and mystical meanings within. This research suggests that structural theories, particularly Propp's model, can be effective tools for analyzing classical texts and for understanding the deeper layers of their spiritual messages. Additionally, recommendations are offered for further research in the narrative analysis of mystical stories based on modern theories to enhance the comprehension of these texts.








