آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۵۶

چکیده

هدف: این پژوهش با هدف شناسایی و رتبه بندی مؤلفه های سقف شیشه ای در توسعه مسیر شغلی کارکنان زن آموزش و پرورش استان مرکزی انجام شده است. طرح پژوهش/ روش شناسی/ رویکرد: پژوهش حاضر از نظر هدف، توسعه ای-کاربردی و از نظر روش، اکتشافی است. ابتدا مؤلفه های مرتبط با سقف شیشه ای و توسعه مسیر شغلی از طریق مطالعات کتابخانه ای شناسایی و با استفاده از نظر خبرگان نهایی شدند و در نهایت رتبه بندی این مؤلفه ها با بهره گیری از سیستم استنتاج فازی صورت گرفت. یافته ها: نتایج نشان داد که «جو سازمانی جنسیتی»، «اولویت بندی بین شغل و نقش مادری»، «تابوی لابی گری سازمانی»، «قدرت طلبی مردان»، «پایین بودن جایگاه زنان»، «مردانه بودن بازی های قدرت» و «سیاست های سازمانی مردانه» مهم ترین مؤلفه های سقف شیشه ای هستند. ارزش/ اصالت پژوهش: از نظر مفهوم شناسی، برای اولین بار با رویکردی جامع، مؤلفه های سقف شیشه ای در راستای مسیر شغلی کارکنان زن تبیین شد. از نظر روش شناسی نیز رتبه بندی با استفاده از سیستم استنتاج فازی در این زمینه، از دیگر جنبه های نو پژوهش حاضر است. پیشنهادهای اجرایی/ پژوهشی: حضور زنان در فضای عمومی باید با ارتقای مهارت های شغلی، تقویت نقش های حرفه ای و ایجاد شبکه های ارتباطی مؤثر همراه باشد تا جایگاه ایشان در سطوح بالای سازمانی تثبیت شود.

تبلیغات