تدوین الگوی معانی ذهنی زنان از زیبایی اندام در باشگاه های ورزشی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف: هدف تحقیق حاضر تدوین الگوی معانی ذهنی زنان از زیبایی اندام در باشگاه های ورزشی بود.روش شناسی: روش تحقیق به صورت کیفی و مبتنی بر نظریه پردازی داده بنیاد بود. برای گردآوری اطلاعات از مصاحبه های نیمه ساختاریافته استفاده شد. با استفاده از نظریه ی داده بنیاد (رویکرد کدگذاری استراوس و کوربین) مورد تحلیل قرار گرفت و در قالب مدل پارادایمی 1998 ارائه شد. نمونه گیری به روش نمونه گیری نظری بود و با بهره مندی از تکنیک های هدفمند (قضاوتی) و گلوله برفی (زنجیره ای) انجام شد. که بر مبنای آن 50 مصاحبه با مشتریان زن باشگاه های ورزشی شهر تهران صورت گرفت.یافته ها: در این پژوهش، افزایش فرصت های ازدواج و ارتباط با جنس مخالف، جبر اجتماعی، جلب توجه در فضای مجازی، تغییرات فرهنگی درسرمایه جنسی، مدگرایی و اختلاف نسلی به عنوان شرایط علّی، فشار نقش، مقایسه اجتماعی، هراس برچسب های اجتماعی و آگاهی از نگاه دیگران نسبت به خود به عنوان شرایط مداخله گرکشف شد .همچنین سرکوبی احساسات، رسانه و اثرات آن و شبیه سازی خود با دیگران به عنوان شرایط زمینه ای در نظر گرفته شد. مدیریت پوشش زنان، تلاش بر استخراج نظرات دیگران در مورد تاثیر ورزش بر زیبایی و اظهارات و نمودهای رفتاری در زمینه زیبایی به عنوان استراتژی ها و پیامدهای فرهنگی و اخلاقی، روانی، پیامدهای اقتصادی و پیامدهای اجتماعی نیز به عنوان پیامدها یافت شد. در نهایت موفقیت فردی در اجتماع، زیبایی ظاهری و جلب توجه در محیط های اجتماعی به عنوان هسته مرکزی الگوی استخراج شد.نتیجه گیری: فرهنگ حاکم بر تصویر بدنی جامعه زنان حاکی از بازنمایی مد و رسانه در اشکال بدنی است که در آن تجاری سازی و مصرف گرایی هسته مرکزی توجه به جسم است. با توجه به نتایج پژوهش پیشنهاد می شود به مولفه های شکل دهی الگوی معانی ذهنی زنان از زیبایی اندام به منظور طراحی الگوی متناسب با فرهنگ سلامت توجه شود.Developing a Pattern of Women’s Conceptual Thinking about Corporal Aesthetic in Sport Clubs
Objective: The purpose of current study was to develop a pattern of women’s conceptual thinking about corporal aesthetic in sport clubs.Methodology: It was qualitative research based on Grounded Theory. To collect data, semi-structured interview was used. Data was analyzed through Grounded Theory (Strauss and Corbin 1998 Approach) and presented in term of paradigm. Sampling was based on theoretical one and purposive (judgment) and snowball (chain) techniques were considered. To this end, we interviewed with 50 customers of sport clubs in Tehran.Results: Results showed that marriage opportunity, relationship with opposite sex, determinism, attracting attention in virtual space, social changes in erotic capital, fashionism and generation gap were recognized as causal conditions. Intervention conditions were role strain, social comparison, social tagging phobia and awareness of others’ judgment. Emotion suppression, media and simulation of others were found as context conditions. Women’s covering management, extracting people’s opinion and behavioral expression were strategies. Ethical and cultural consequences, mental aspect, and socioeconomic consequences were all the consequences. Finally, individual achievement, appearance beauty, attracting attention in social environments were the main phenomena.Conclusion: Among women, the dominant culture of body image is based on fashion and media where the commercializing and consumerism are the core of body concept. According to results, it is proposed to reconsider the components to develop women’s conceptual thinking about corporal aesthetic through view of health orientation.