تحلیل میزان اهمیت و عملکرد رویکرد بازاریابی ارتباطی در مجموعه های ورزشی بر اساس رویکرد IPA (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف: بازاریابی ارتباطی از رویکردهای مهم بازاریابی است که بیانگر موفقیت یا شکست سازمان در ایجاد روابط بلندمدت با مشتریان است. در همین راستا، این تحقیق با هدف تحلیل میزان اهمیت و عملکرد رویکرد بازاریابی ارتباطی در مجموعه های ورزشی مورد پژوهش قرار گرفت.روش شناسی: روش تحقیق توصیفی از نوع تحلیلی بود. جامعه آماری شامل عوامل اجرایی مجموعه های ورزشی استان کردستان بود که تعداد 243 نفر به عنوان نمونه به صورت تصادفی انتخاب شدند. از پرسشنامه دلن (2006) با 19 گویه برای گردآوری داده ها استفاده گردید. از آزمون تی همبسته برای مقایسه میزان اهمیت و عملکرد بازاریابی ارتباطی و مؤلفه های آن استفاده شد.یافته ها: نتایج نشان داد که بین درک عوامل اجرایی از میزان اهمیت و عملکرد بازاریابی ارتباطی تفاوت معنی داری وجود دارد. همچنین بین مؤلفه های ارتباط با مشتری، کیفیت خدمات و حفظ مشتریان در دو وضعیت اهمیت و عملکرد تفاوت معنی دار وجود دارد.نتیجه گیری: بکارگیری تاکتیک های بازاریابی ارتباطی در مجموعه های ورزشی در بلندمدت می تواند باعث رضایت مندی مشتریان و وفاداری آنان گردد و با حفظ مشتریان موجود منجر به سودآوری مجموعه های ورزشی شود.The analysis of importance and performance of relationship marketing approach in the sports complexes based on Importance-Performance Analysis
Objective: One of the important marketing approaches that reflect the organization's success or failure in building long-term relationships with customers is relationship marketing. In this regard, this research was to analyze the importance and performance of relationship marketing approach in sports complexes. Methodology: The research method was analytical- descriptive survey. The study population included 243 of Kurdistan Sport complexes executives, which subjects selected randomly. Delone questionnaire (2006) with 19 items was used to collect data. The paired t-test was used to compare the importance and performance of marketing relationship. Results: Results showed that there is a significant difference between the executives' understanding of relationship marketing importance and performance. In addition, there is a significance difference between the relationship with the customer, the quality of the services and preserving the customers, on the status of importance and performance. Conclusion: Relationship marketing tactics can build customer satisfaction and their loyalty in the sport complexes long-term and lead to sport complex’s profitability with retaining existing customers.