آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۴۳

چکیده

هدف: برندسازی داخلی مفهومی است که به بررسی تأثیر کارکنان در ایجاد تصویری بهتر از برند در ذهن مشتریان می پردازد. از این رو، در پژوهش حاضر به تأثیر برندسازی داخلی برکارکنان در سازمان های ورزشی پرداخته شده است.روش شناسی: پژوهش حاضر از جهت هدف؛ کاربردی و از نظر گردآوری داده؛ توصیفی-پیمایشی است. نمونه مورد مطالعه در این پژوهش شامل 221 نفر از کارکنان باشگاه های بدن سازی مطرح در سطح شهر تهران، اصفهان، تبریز، شیراز و مشهد بودند. همچنین برای گردآوری داده از پرسشنامه محقق ساخته (ضریب آلفای کرونباخ 87/0) استفاده شد که با مراجعه مستقیم و به روش خودگزارشی تکمیل شدند. برای تحلیل داده ها نیز از روش مدل یابی معادلات ساختاری استفاده شد.یافته ها: نتایج حاصل از مدل مسیر با توجه به مقادیر ضرایب مسیر مناسب و نتایج ماتریس همبستگی متغیرها، وجود رابطه معنادار و مثبت را تأیید کرد. بنابراین تأثیر برندسازی داخلی بر رفتار برند محور، حس تعلق، تعهد و وفاداری به برند کارکنان مثبت ارزیابی شد.نتیجه گیری: بر اساس یافته ها، اجرای اثربخش برنامه های برندسازی داخلی در باشگاه های مورد مطالعه و دیگر سازمان های ورزشی می تواند تاثیر قابل توجهی بر درک کارکنان نسبت به برند سازمان، در خدمت رسانی موفق به مشتری و در بهبود تصویر برند سازمان در ذهن مشتری داشته باشد

The impact of internal branding in sports organizations: A case study research in fitness clubs

Objective: Internal branding is a new concept to consider the impact of employees to create a better brand image in the minds of customers. This study aims to investigate the effects of internal branding on the behavior of the employees in the organization. Methodology: This study was descriptive- survey one.The sample in this study consisted of 221 employees of the famous clubs in cities; Tehran, Isfahan, Tabriz, Shiraz and Mashhad. The data was collected through consulted directly and self-report procedure by a researcher-conducted questionnaire (Cronbach's alpha coefficient 87/0) which scaled with a five-point Likert from strongly agree to strongly disagree .Amos Graphic software was used for analyzing Data. Results: The results of the path analyses coefficients and the results of the correlation matrix of variables showed positive and significant relationship among variables. So the effect of internal branding on employees’ brand oriented behavior, sense of brand belonging, brand commitment and brand loyalty was verified. Conclusion: According to the result, internal branding of clubs and other sports organizations can have a significant impact on employees' perceptions of the organization and its brand, help to get successful service to customers and improve brand Image in the mind of the customers

تبلیغات