آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۴۳

چکیده

هدف: این مطالعه با هدف ارائه مدل پیش بینی دلبستگی شغلی بر اساس متغیر های کیفیت زندگی کاری و عدالت سازمانی با تاکید بر نقش واسطه ای تعارض و تعهد سازمانی  معلمان تربیت بدنی شهر شیراز انجام شده است.روش شناسی: در این مطالعه توصیفی همبستگی، داده های لازم از طریق پرسشنامه های  عدالت سازمانی نیهوف و مورمن(1993) تعهد سازمانی آلن و می یر(1990) دلبستگی شغلی کانونگو(1982) کیفیت زندگی کاری والتون(1974) و تعارض رابینز(1982) که توسط یک نمونه   237  نفری از معلمان تربیت بدنی شهر شیراز تکمیل شده است، جمع آوری گردید. افراد نمونه از میان 617 نفر جامعه آماری  از طریق روش  نمونه گیری خوشه ای تصادفی  انتخاب شدند. داده ها به کمک روش آماری تحلیل مسیر به وسیله نرم افزار لیزرل   7/8  تحلیل شد.یافته ها: یافته ها نشان داد  که متغیر کیفیت زندگی کاری از طریق متغیرهای  تعارض و تعهد سازمانی بر دلبستگی شغلی و متغیر عدالت سازمانی از طریق متغیرهای تعهد سازمانی و تعارض بر دلبستگی شغلی دارای اثر غیر مستقیم و مثبت می باشد. متغیر تعارض نیز از طریق متغیر تعهد سازمانی بر دلبستگی شغلی دارای اثر غیر مستقیم و منفی می باشد. همچنین متغیر های تعهد سازمانی، کیفیت زندگی کاری، عدالت سازمانی و تعارض بر دلبستگی شغلی تاثیر مستقیم داشتند.نتیجه گیری: یافته های پژوهش بیانگر اهمیت دلبستگی شغلی و فاکتورهای مرتبط با آن می باشد. بنابراین دلبستگی شغلی را می بایست در سیاست های مرتبط با آموزش و پرورش مورد توجه قرار داد.

Prediction Model of Job Involvement based on quality of work life and organizational justice of Physical Education Teachers in Shiraz City : the mediating role of conflict and organizational commitment

Objective: The present study aimed at Prediction Model of Job Involvement based on quality of work life and organizational justice emphasizing the mediating role of conflict and organizational commitment of physical education teachers in Shiraz City. Methodology: In this descriptive-co relational study , the data were collected through organizational justice(Niehoff & Moorman), organizational commitment (Allen & Meyer) job involvement (Kanungo), quality of work life (Walton) and conflict (Rabins) questionnaires which was completed by a number of 237 physical education teachers in shiraz city. The participants of the study were selected through a random cluster sampling from among a number of 617 volunteers. The data were analyzed by Path analysis using LISER 8. 50. Results: Results showed that quality of work life variable have indirect positive effect on job involvement through the mediation of conflict and organizational commitment variables. Organizational justice has indirect positive effect on job involvement through the mediation of organizational commitment and conflict variables. Conflict variable have indirect negative on job involvement through the mediation of organizational commitment variable. Moreover the organizational commitment, quality of work life, organizational justice and conflict variables had a direct effect on job involvement. Conclusion: The results imply the importance of job involvement and its related Factors. Thus, Job Involvement should be noticed in all policy-making related to education.

تبلیغات