آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۱۹

چکیده

هدف: این پژوهش با هدف بررسی تأثیر فناوری های آموزشی بر عملکرد تحصیلی نوجوانان پایه ششم در منطقه ۵ تهران انجام شد.   روش شناسی: پژوهش به روش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل انجام شد. ۳۰ دانش آموز به روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی انتخاب و به طور تصادفی به دو گروه آزمایش (۱۵ نفر) و کنترل (۱۵ نفر) تقسیم شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه عملکرد تحصیلی درتاج (۴۸ سوال) بود که پیش آزمون و پس آزمون در هر دو گروه اجرا شد. گروه آزمایش به مدت دو هفته آموزش مبتنی بر فناوری های آموزشی دریافت کرد، در حالی که گروه کنترل آموزش خاصی دریافت نکرد.   یافته ها: نتایج تحلیل کوواریانس چندمتغیره (MANCOVA) نشان داد فناوری های آموزشی بر تمام مؤلفه های عملکرد تحصیلی تأثیر معناداری داشت (p<0/01). عملکرد تحصیلی کل (89%)، خودکارآمدی (85%)، تأثیرات هیجانی (81%)، برنامه ریزی (89%) و انگیزش (85%) افزایش معناداری داشتند و فقدان کنترل پیامد با اندازه اثر 68% کاهش یافت.   نتیجه گیری: فناوری های آموزشی باعث بهبود معنادار عملکرد تحصیلی، خودکارآمدی، تأثیرات هیجانی، انگیزش و برنامه ریزی نوجوانان پایه ششم شده و احساس فقدان کنترل پیامد را کاهش می دهد، که نشان دهنده تأثیر مثبت آموزش های مبتنی بر فناوری بر پیشرفت تحصیلی است.

The Impact of Educational Technologies on Academic Performance in Sixth-Grade Adolescents in District 5 of Tehran

Purpose: This study aimed to investigate the effect of educational technologies on the academic performance of sixth-grade adolescents in Tehran's 5th district.   Methodology: The study employed a quasi-experimental pre-test-post-test design with a control group. A total of 30 students were selected through cluster random sampling and randomly assigned to an experimental group (15) and a control group (15). Data were collected using the Dortaj Academic Performance Questionnaire (48 items), administered as both pre-test and post-test. The experimental group received two weeks of project-based education incorporating educational technologies, while the control group received no intervention.   Findings: Results from multivariate analysis of covariance (MANCOVA) showed that educational technologies had a significant positive effect on all dimensions of academic performance (p<0.01). Academic performance overall (89%), self-efficacy (85%), emotional influences (81%), planning (89%), and motivation (85%) significantly increased, while lack of outcome control significantly decreased with an effect size of 68%.   Conclusion: Educational technologies significantly enhanced sixth-grade adolescents’ academic performance, self-efficacy, emotional influences, planning, and motivation, and reduced the feeling of lack of outcome control, highlighting the positive impact of technology-based education on academic advancement.

تبلیغات