آسیب شناسی «قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر» با نظر به اصل هشتم قانون اساسی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
بعد از تصویب «قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر» به عنوان اصلی ترین قانون مجلس شورای اسلامی در حوزه امر به معروف و نهی از منکر (مصوب 1394)، این انتظار می رفت که این امر گامی اساسی در راستای اجرائی سازی اصل هشتم قانون اساسی باشد. ولیکن در واقعیت این مصوبه صرفاً یکی از ابعاد اصل هشتم قانون اساسی را آن هم تنها از جنبه حمایت از آمران و ناهیان پوشش می داد. لذا این قانون اگر چه در حمایت از آمران و ناهیان و احقاق حقوق آنها موفق عمل کرد؛ ولی به خاطر داشتن نواقص و مشکلات متعدد، در مجموع تأثیر لازم و کافی را برای رواج امر به معروف و نهی از منکر به همراه نداشت. این پژوهش کاربردی(برای دستگاه های مقنن و متولی) در تلاش است با استفاده از روش تحلیل استنتاجی- استنباطی، به بررسی این مسئله بپردازد که «قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر» با توجه به آن که سالانه هزینه های زیاد مالی و انسانی به آن اختصاص داده شده است؛ نظر به اصل هشتم قانون اساسی، با چه آسیب ها و نواقصی مواجه است؟ یافته های پژوهش نشان داد که ضعف محتوایی، نگاه محدود به گسترده امر به معروف و نهی از منکر، ضعف ساختار اجرائی، ناکارآمدی ترکیب اعضای ستاد مرکزی و عملکرد ضعیف ستادهای استانی و فقدان ضمانت اجرائی از مهم ترین عارضه ها و نقایص قانون و عوامل اصلی عدم اجرائی سازی این قانون می باشند.Pathology of the "Law on the Protection of Commanders to Good and Prohibitors of Evil" Regarding Article 8 of the Constitution
After the approval of the "Law on the Protection of Commanders to Good and Prohibitors of Evil" as the main law of the Islamic Consultative Assembly in the field of enjoining good and forbidding evil (approved in 2015), it was expected that this would be a fundamental step toward implementing Article 8 of the Constitution. However, in reality, this legislation only covered one aspect of Article 8 of the Constitution, and that was merely from the perspective of supporting the commanders and prohibitors. Therefore, although this law successfully supported the commanders and prohibitors and asserted their rights, due to numerous shortcomings and issues, it did not have the necessary and sufficient impact on promoting enjoining good and forbidding evil overall. This applied research (for legislative and regulatory bodies) seeks to address the issue, using deductive-inductive analysis, of how the "Law on the Protection of Commanders to Good and Prohibitors of Evil," in light of the significant financial and human costs allocated to it annually, faces what damages and deficiencies regarding Article 8 of the Constitution. Research findings indicate that content weaknesses, a limited perspective on the wide scope of enjoining good and forbidding evil, weaknesses in the executive structure, inefficiency of the central committee member composition, poor performance of provincial headquarters, and lack of enforcement guarantees are among the main ailments and deficiencies of the law and the primary factors impeding the implementation of this law.