آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۴۵

چکیده

تلویزیون به عنوان یکی از اصلی ترین رسانه های ارتباط جمعی در تولید و گسترش شناخت در جهان، در راستای ارائه آموزه های شخصیت های دینی مورد استفاده قرار می گیرد. پژوهشگر در این تحقیق به تحلیل دین داری در سریال عامه پسند تلویزیونی نون خ1 پرداخته است. این پژوهش با نظر به ابعاد شش گانه «دین داری» از منظر نینیان اسمارت، نظریه «گفتمان، قدرت-نظارت و سوژه شدگی» میشل فوکو و مفاهیم «هم ذات پنداری» و «سریال عامه پسند»، به نحوه تأثیرگذاری پیام های دینی بر هم ذات پنداری و سوژه شدگی مخاطبِ سریال های عامه پسند تلویزیونی پرداخته است. در این پژوهش همچنین با استفاده از روش نشانه شناسی، الگوی سه سطحی جان فیسک و محور همنشینی و جانشینی سوسور، پیام های دینی در سریال عامه پسند نون خ1 مورد واکاوی قرار گرفته است. اگرچه این سریال در ژانر اجتماعی- خانوادگی و کمدی است، یافته های تحقیق نشان می دهد این نوع سریال ها، نشانه ها و پیام ها (زنجیره نشانه ها)ی دینی را در پنج نوع به نمایش می گذارند: 1- پایان تلخِ اعمال بد که به صورت تلویحی، از عملی غیر دینی نهی می کند یا به عملی دینی توصیه می کند؛ 2- پایان خوشِ اعمال خوب که در آن عملی دینی تأیید می شود و به نحوی تلویحی، عملی غیردینی نهی می شود؛ 3- امری ذاتی، طبیعی، عام و بی زمان جلوه دادن مفاهیم اعتقادی؛ 4- ارائه مستقیم پیام های دینی به مخاطب؛ 5- ارائه پیام هایی در مکان یا موقعیتی دینی یا با محوریت حضور روحانیت به عنوان نشانه های دینی یا پیام ها (زنجیره نشانه ها)ی دینی در سریال به نمایش گذاشته شده اند. اکثرِ نشانه ها و پیام ها (زنجیره نشانه ها)ی دینی از دسته ابعاد دینیِ اعتقادی- ایدئولوژیکی، اخلاقی- احکامی و مناسکی- شعائری است و نشانه ها و پیام های دینی از دسته ابعاد دینیِ روایی- اسطوره ای، شهودی- احساسی و اجتماعی-نهادی کمتری را شامل شده است.

Subjectification in the realm of religious discourse؛ Semiotics of religiosity in the popular TV series “noon khe1”

Television, as one of the main media of mass communication in the production and expansion of knowledge in the world, is used in order to present the teachings of religious personalities .This research looks at "religiosity" from the perspective of Ninian Smart, "discourse, power-surveillance and subjectification" by Michel Foucault, and the concepts of "identification" and "popular series", on how religious messages influence identification and subjectification. The audience of popular TV series has paid. In this research, religious messages in the popular series Noonkh 1 have been analyzed using semiotics, John Fisk's three-level model, and Saussure's axis of association and succession. The findings of the research show that these types of serials, signs and messages (chain of religious signs) are in five types: 1- The bitter end of bad deeds, which implicitly forbids a non-religious act or recommends a religious act; 2- The happy end of good deeds, in which a religious act is approved and a non-religious act is prohibited; 3- Intrinsic, natural, common and timeless manifestation of religious concepts; 4- Direct presentation of religious messages to the audience; 5- Presenting messages either in a religious place or situation, or centered on the presence of the clergy;It is displayed as a religious sign or message. Most of the religious signs and messages belong to the categories of belief-ideological, moral-preceptive and ritual-ritual religious dimensions, and less of the religious-narrative-mythological, intuitive-emotional and social-institutional religious dimensions are included.

تبلیغات