آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۶۸

چکیده

صنعت سلامت در حال حاضر یکی از بسترهای غنی کارآفرینی است و نقش مهمی در توسعه اقتصادی و ثروت افزایی دارد. مربیگری (کوچینگ) به عنوان یک گرایش نوین در عرصه کارآفرینی با استفاده از مهارت های ارتباطی نقش مهمی در موفقیت یا عدم موفقیت استارتاپ ها ایفا می کند. هدف این پژوهش ارزیابی نقش مربیگری در ارتباطات درون گروهی استارتاپ های حوزه سلامت است و محقق به عنوان یک پژوهشگر حوزه ارتباطات تلاش کرده تا با چنگ زدن به حوزه کارآفرینی نقش مربیگری را در استفاده از دانش و مهارت های ارتباطی در استارتاپ های حوزه سلامت مطالعه کند. نوآوری این مطالعه در برقراری پیوند میان ارتباطات با حوزه کارآفرینی، به ویژه کسب و کارهای نوین فناورانه است. در این مطالعه از روش کیفی استفاده شده و جامعه هدف آن نیز استارتاپ های حوزه سلامت فعال در پارک های علم و فناوری بوده است. براساس اهداف و سؤالات تحقیق، از تکنیک «مصاحبه همراه با مشاهده» برای جمع آوری داده ها استفاده شده است. برآیند تحلیل حاصل از 15 مصاحبه با کنشگران اصلی استارتاپ های حوزه سلامت، شناسایی و احصای 4 مقوله اصلی همراه با 24 زیرمقوله است. همچنین مقایسه مقولات احصا شده از بطن مصاحبه ها که نماینده وضعیت فعلی کوچینگ در ایران می باشد، با ادبیات جهانی نشان از فقدان 7 مقوله مهم در بدنه دانشی کوچینگ در ایران است که همگی دارای دلالت های مهم ارتباطی می باشند و می توانند نقش مهمی در موفقیت این استارتاپ ها ایفا نمایند. این مطالعه نشان داده که بدنه دانشی مربیگری که نقش مهمی در هدایت کسب و کارهای نوین ایفا می کند، خود نیازمند غنی سازی بیشتر با مهارت های دانشی و کاربردی ارتباطی است.

The Role of Communication in Startup Coaching and Entrepreneurial Development in the Health Sector

 The health industry is currently one of the richest grounds for entrepreneurship and plays a significant role in economic development and wealth creation. Coaching, as an emerging trend in the entrepreneurial field, significantly influences the success or failure of startups by leveraging communication skills. This research aims to evaluate the role of coaching in intra-group communication among health sector startups. As a communication researcher, the author has ventured into the entrepreneurial domain to study the role of coaching in utilizing communication knowledge and skills within health startups. The innovation of this study lies in establishing a connection between communication and entrepreneurship, particularly in new technology-based businesses.A qualitative method was employed in this research, targeting health sector startups operating in science and technology parks. Based on the research objectives and questions, the "interview along with observation" technique was used for data collection. The analysis of 15 interviews with key stakeholders of health startups resulted in the identification of four main categories (themes) and 24 subcategories. Furthermore, a comparison of the identified categories derived from the interviews, representing the current state of coaching in Iran, with global literature highlights the absence of seven critical categories in the toolbox of coaching in Iran. All these categories have significant communicative implications and can play a vital role in the success of these startups.The study demonstrates that the coaching toolbox in Iran, which plays a crucial role in guiding new businesses, requires further enrichment with communication-related theoretical and practical skills.

تبلیغات