آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۹۶

چکیده

روایات موسوم به ثوبی حجر در تفسیر آیه 69 سوره احزاب، مکرر مورد توجه مفسران واقع شده است. با توجه به محتوای مغایر با عصمت این گونه روایات، واکاوی رویکرد مفسران در مواجهه با آن ها، از مسائل مهم تفسیرپژوهی است که می تواند نوع نگاه مخاطب به داده های تفسیری مورد استناد مفسران را اصلاح کند. نتایج حاصل از پژوهش نشان می دهد از میان سه رویکرد حلّی مفسران (پذیرش، توقف و انکار)، یک خط سیر منظم، مثلاً از پذیرش تا انکار و بالعکس دیده نمی شود. رویکرد تفاسیر روایی متقدم و معاصر به روایات مذکور، عمدتاً رویکرد پذیرش بوده، به استثنای نقل هایی که با استناد به آن ها سعی کرده اند، عنّین بودن موسی (ع) را انکار کنند. رویکرد پذیرش بعضاً در میان مفسران ادبی لغوی و هم چنین کلامی اجتهادی نیز دیده می شود هر چند رویکرد عمده مفسران کلامی اجتهادی، انکار است و سعی دارند با دلایل عقلی روایات مذکور را ردّ کنند. رویکرد توقف را بیشتر در تفاسیر ادبی کلامی، عرفانی و بعضاً اجتماعی شاهدیم؛ بنابراین نوع مواجهه مفسران با روایات مذکور به هیچ عنوان یک مواجهه یک دست نیست

Analyzing hadiths known as "Thubi Hajar" under verse 69 of Surah Ahzab and the solutions approaches of Shia commentators towards it

The narrations known as Thobi Hajar have been widely mentioned in Shiite commentaries as interpreters of verse 69 of Surah Al-Ahzab, and a significant number of commentators have remained silent in the face of content contrary to the infallibility of such narrations. How the content of these narrations leads to the first source of its reporter, namely Qomi's commentary, is noteworthy.Later commentators on Qomi have also cited his report. The significant similarity of the narrative text with the Sunni narrations raises the possibility of its transmission; But after applying other criteria, this assumption is eliminated. The next hypothesis is the possibility that the narrative is annexation, which has been added to the book with a correct document. This possibility is rooted in the non-definitive attribution of all narrations to the author. The seemingly correct document of the narration should not undermine this assumption; Because other evidences show that one of the ways of quoting the material related to the prophets is in the commentary of Qomi Tariq (Abi An Al-Nadr Ibn Suwaid ...) This should also be viewed with skepticism.

تبلیغات