آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۲۳

چکیده

متون مقدّس ادیان ابراهیمی در بسیاری از مفاهیم با هم مشترک اند و این در موضوع اخلاق به نحو برجسته ای نمایان می شود. این مقاله بر چهار فضیلت اخلاقی در قرآن و تورات متمرکز خواهد بود که افزون بر پیوندهای ریشه شناختی، به جهت کاربست های معنایی نیز به صورت حداکثری متناظر هم هستند. این چهار ریشه فعلی عبارتند از: بِرّ (ברר/ḇrr) «نیکی»، زکو زکی (זכה/zkh) «خلوص»، صِدق (צדק/ṣdq) «راستی» و طُهر (טהר/ṭhr) «پاکی». پس از مقدمه و بیان مسئله، مقاله متضمن چهار بخش، به ترتیب واژه های مذکور است. طبق یک الگوی تقریباً ثابت، ابتدا مباحث ریشه شناسی تاریخی ۔تطبیقی مطرح و از دورترین معنای حسّی تا تحولات معنایی واژه ها بررسی می شود و بعد از آن کاربست های معنایی مشترک - به ترتیب تاریخی - در تورات و قرآن آمده و در نهایت، در ضمن یک تحلیلِ معنایی پیوند آنها را بررسی شده است. بخش نتیجه گیری نیز به جمع بندی کلی، سِیر مباحث و برخی بایسته های پژوهشی اختصاص یافته است. 

Four Corresponding Ethical Virtues in the Quran and the Torah: An Etymological and Semantic Analysis

The sacred texts of Abrahamic religions share numerous common concepts, particularly in the realm of ethics. This article focuses on four ethical virtues in the Quran and the Torah that exhibit not only etymological connections but also significant semantic parallels in their application. These four root-based virtues are: Birr (ברר/ḇrr) "Goodness," Zakah/Zaki (זכה/zkh) "Purity," Sidq (צדק/ṣdq "Truthfulness," and Tuhur (טהר/ṭhr) "Cleanliness."Following the introduction and problem statement, the article is structured into four main sections, each dedicated to one of these virtues. Using a consistent framework, the study first examines the historical and comparative etymology of each term, tracing their evolution from their earliest sensory meanings to their later semantic developments. Subsequently, the shared semantic applications of these terms in the Torah and the Quran are analyzed chronologically. Finally, the article provides a semantic analysis of their interconnections. The conclusion summarizes the discussions, outlines the progression of the study, and highlights potential areas for future research.    

تبلیغات