ارائه چهارچوب مفهومی اشاعه برنامل درسی در نظام آموزش وپرورش عمومی جمهوری اسلامی ایران (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف از این پژوهش ارائه چهارچوب مفهومی اشاعه برنامه درسی در آموزش وپرورش عمومی است. پژوهش از نوع کیفی و با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی استقرایی انجام شد. داده ها ازطریق بررسی اسناد و منابع علمی، مرتبط با موضع پژوهش در دو دهه گذشته (2000 تا 2023) گردآوری شده است. بدین منظور، کلیدواژه های مرتبط با موضوع در پایگاه های معتبر علمی جست وجو شدند و درنهایت 49 منبع (35 خارجی و 14 داخلی) برای تحلیل نهایی انتخاب شد. منابع و پژوهش های انتخاب شده در نرم افزار اطلس تی آی سازمان دهی و با روش تحلیل محتوای مقوله ای و با واحد تحلیل مضامین تجزیه وتحلیل شدند و بخش های کلیدی هر متن، انتخاب و نشانه گذاری شد. پس از بررسی و تحلیل محتوای منابع، به روش کدگذاری، چهارچوب مفهومی اشاعه برنامه درسی شامل 7 بعد، مشتمل بر 27 مؤلفه، استخراج شد. ابعاد چهارچوب مفهومی اشاعه برنامه درسی، شامل ماهیت اشاعه، عناصر اشاعه، فرایند آگاه سازی و ترغیب ذی نفعان، رویکردهای اشاعه، ذی نفعان برنامه درسی (عاملان تغییر)، فعالیت های اشاعه و عوامل مؤثر در آن است که از تعامل چندجانبه این مؤلفه ها، چهارچوب چندبعدی اشاعه برنامه درسی کشف و ارائه شد.A conceptual framework for curriculum dissemination in the public education system of the Islamic Republic of Iran
The aim of this research is to present a conceptual framework for curriculum dissemination in the public education. The study is qualitative in nature and it was conducted using an inductive qualitative content analysis method. Data were collected through the review of documents and scholarly sources related to the research topic over the past two decades (2000 to 2023). For this purpose, the relevant keywords were searched in the reputable academic databases, and ultimately, 49 sources (35 international and 14 domestic) were selected for the final analysis. The selected sources and studies were organized using the software ‘ATLAS.ti’. They were analyzed with the categorical content analysis method, with the unit of analysis being ‘themes’. The key sections of each text were selected and marked. After reviewing and analyzing the content of the sources, the conceptual framework for curriculum dissemination was extracted through coding, comprising 7 dimensions and 27 components. The dimensions of the conceptual framework for curriculum dissemination include: the nature of dissemination, dissemination elements, the process of raising awareness and encouraging stakeholders, dissemination approaches, curriculum stakeholders (change agents), dissemination activities, and the factors influencing them. Through the interaction of these multiple components, a multidimensional framework for curriculum dissemination was discovered and presented.