آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۳۲

چکیده

هدف از انجام پژوهش شناسایی عناصر برنامه درسی آموزش تربیت بدنی با یادگیری ترکیبی بوده است. پژوهش از نوع کیفی بود که به روش فراترکیب انجام شد. منبع داده های پژوهش مطالعات انجام گرفته در زمینه تربیت بدنی با رویکرد یادگیری ترکیبی در سال های 2020 تا 2023 بود که با جستجو، بررسی و انتخاب پژوهش ها در حوزه تربیت بدنی با رویکرد یادگیری ترکیبی از پایگاه های علمی، در نهایت 28 مقاله به منظور تحلیل نهایی انتخاب شد. نتایج و محتوای پژوهش ها با استفاده از تکنیک تحلیل محتوا و کدگذاری تحلیل شدند که در نهایت 11 کد محوری به عنوان عناصر برنامه درسی آموزش تربیت بدنی با یادگیری ترکیبی شناسایی شدند. این عناصر عبارتنداز: 1-اصول پداگوژیکی یادگیری ترکیبی در تربیت بدنی، 2-برنامه درسی، طراحی آموزشی و روش ها، 3-محتوا و ویژگی های آن، 4-مهارت، شایستگی و توسعه حرفه ای معلمان، 5-نقش معلم/ مربی، 6-مولفه های روانشناختی، 7-تعامل، ارتباطات و مشارکت (مسائل اجتماعی یادگیری)، 8-مسائل حقوقی و نهادی 9-عدالت آموزشی، 10-ارزشیابی، 11-زیرساخت، تجهیزات و پشتیبانی. یافته های این مطالعه مبتنی بر ترکیبی از یافته های مطالعات در زمینه آموزش تربیت بدنی با یادگیری ترکیبی انجام شده و نواقص، خلأها و محدودیت های مطالعات و الگوهای پیشین را رفع و الگوی جامعی از عناصر برنامه درسی تربیت بدنی با یادگیری ترکیبی ارائه می کند. پیشنهاد می شود یادگیری ترکیبی در درس تربیت بدنی با توجه به عناصر شناسایی شده در این پژوهش برنامه ریزی، طراحی و اجرا شود.

Identifying the elements of physical education curriculum with blended learning

The purpose of this research was to identify the elements of the physical education curriculum with blended learning. The research was of a qualitative type that was carried out using a meta- synthesis method. The source of the research data was the studies conducted in the field of physical education with a blended learning approach in the years 2020-2023, which by searching, reviewing and selecting researches in the field of physical education with a blended learning approach from scientific databases, finally 28 articles were selected for analysis. The results and content of the researches were analyzed using content analysis and coding techniques, and finally 11 core codes were identified as elements of the physical education curriculum with blended learning. These elements are: 1- Pedagogical principles of blended learning in physical education, 2- Curriculum, educational design and methods, 3- Content and its features, 4- Skills, competency and professional development of teachers, 5-Teacher/trainer role, 6-psychological components, 7-interaction, communication and participation (social issues of learning), 8-legal and institutional issues, 9-educational justice, 10-evaluation, 11-infrastructure, equipment and support. The findings of this study are based on a combination of the findings of studies in the field of physical education with blended learning, and the shortcomings, gaps, and limitations of previous studies and models are resolved and provide a comprehensive model of physical education curriculum elements with blended learning. It is suggested that blended learning in physical education course should be planned, designed and implemented according to the elements identified in this research.

تبلیغات