آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۳۴

چکیده

در عصر جهانی شدن و گسترش تکنولوژیهای اطلاعاتی و ارتباطاتی شاهد اهمیت روزافزون ق درت اطلاعات هستیم باتوجه به اهمیت سوادفرهنگی به عنوان ابزاری برای قدرت نرم وجنگ های شناختی در عصر جهانی شدن ، این پژوهش با هدف تدوین الگوی سواد فرهنگی با تاکید بر قدرت نرم در عصر جهانی شدن درصدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران انجام شد. پژوهش حاضر از لحاظ هدف، توسعه ای و از نظر روش شناسی تحقیق حاضر از نوع کیفی اس ت ک ه ب ا روش گران دد تئوری (نظریه داده بنیاد) انجام شده است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه متولیان و کارشناسان فرهنگی وآشنا به مباحث قدرت نرم بودند که برای انتخاب نمونه ها به صورت هدفمند و از روش نمونه گیری گلوله برفی استفاده شد روش گرداوری داده ها کتابخانه ای و میدانی بود. بدین منظور با تعداد 23 نفر از خبرگان مصاحبه انجام پذیرفت که در واقع از مصاحبه 16 به بعد تکرار در اطلاعات دریافتی مشاهده شد؛ اما برای اطمینان بیشتر تا مصاحبه 23 ادامه یافت. روایی و پایایی کیفی نیز تایید شد. براساس یافته های پژوهش در مجموع 87 کد ایجاد شد؛ بر پایه قرابت مفهومی و معنایی در گروه خاص خود قرار گرفتند و به 21 مقوله فرعی تقلیل یافتند و نهایتاً بر اساس کدهای باز ثانویه، 9 مقوله اصلی ایجاد شد.در این مدل توسعه سواد فرهنگی، عوامل اقتصادی ، زیرساختی توجه به اسناد بالا دستی ،پزوهش و توسعه ، طراحی مکانیزم های اصلاح سیستم مدیریت فرهنگی به عنوان ابزاری برای مقابله به قدرت نرم از یافته های این تحقیق بود

Designing a model of cultural literacy with an emphasis on soft power in the age of globalization

In the era of globalization and the expansion of information and communication technologies, we are witnessing the increasing importance of the power of information, considering the importance of cultural literacy as a tool for soft power and cognitive wars in the era of globalization, this research aims to formulate a model of cultural literacy with an emphasis on soft power in the global era. The percentage and image of the Islamic Republic of Iran was done. The current research is developmental in terms of its purpose, and in terms of methodology, the current research is of a qualitative type, which was conducted using the grounded theory method. The statistical population of the research included all the trustees and cultural experts familiar with soft power topics, and the snowball sampling method was used to select the samples. For this purpose, interviews were conducted with 23 experts, and in fact, from the 16th interview onwards, repetition was observed in the received information; But for more certainty, it continued until the 23rd interview. Qualitative validity and reliability were also confirmed. Based on the research findings, a total of 87 codes were created; Based on conceptual and semantic affinity, they were placed in their own group and were reduced to 21 subcategories, and finally, based on secondary open codes, 9 main categories were created. Research and development, design of cultural management system reform mechanisms as a tool to deal with soft power was one of the findings of this research, based

تبلیغات