مشروعیت رفراندوم 2017 استقلال اقلیم کردستان از منظر قانون اساسی عراق و حقوق بین الملل (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف این مقاله بررسی بنیان های مشروعیت رفراندوم 2017 استقلال اقلیم کردستان از عراق است. با توجه به بررسی نظریات حقوقی و مطالعه لوایح دولت ها، تجربه کوزوو و نظرات قضات دیوان، حال سؤال مطرح شده در این مطالعه که آیا برگزاری رفراندوم 2017 اقلیم کردستان در حقوق بین الملل و قانون اساسی عراق مشروعیت دارد یا خیر؟ روش تحقیق این مقاله توصیفی- تحلیلی از نوع تحلیل محتوا است. بحث این مطالعه نشان داد که استقلال خواهی اقلیم کردستان عراق در صورت اثبات تحت اشغال بودن، نقض سیستماتیک حقوق بشر آن ها توسط رژیم حاکم بر عراق و اقناع جامعه بین المللی در دارا بودن مؤلفه های مؤثر، مشروعیت می یابد. عدم اجرای ماده ۶۴ پیمان سور و مشکلات تاریخی الحاق کردستان به عراق، نقض 55 اصل قانون اساسی توسط دولت عراق، نادیده گرفتن اصول مشارکت و توازن و تلاش برای کاهش نقش کردستان و عدم توانایی دفاع از اقلیم کردستان توسط عراق، مواردی است که مردم کرد را به برگزاری همه پرسی در سال 2017 تشویق کرد. این مسائل موجب شد که برگزاری همه پرسی به عنوان راهی دموکراتیک و صلح آمیز برای اعلام و اعلان خواست مردم مشروع تلقی شود. مردم اقلیم کردستان به صورت مسالمت آمیز پیام خود را به حکومت مرکزی منتقل کردند، این تلاش با مخالفت حکومت مرکزی، کشورهای همسایه و مجامع بین المللی روبه رو شد. روش گردآوری داده ها در این مقاله کتابخانه ای است.The legitimacy of the 2017 referendum on the independence of the Kurdistan Region from the perspective of the Iraqi constitution and international law
The purpose this study is to investigate the legitimacy of holding the 2017 referendum of the Kurdistan Region of Iraq and measure people's opinion. According to the review of legal theories and the study of government bills, the experience of Kosovo and the opinions of the court judges, the question is: Is the holding of the 2017 referendum of the Kurdistan Region legitimate in international law and the Iraqi constitution? The research method is a descriptive-analytical type of content analysis. this study shows that the independence of the Kurdistan region of Iraq, will be legitimate in the case of occupation, the systematic violation of human rights by the ruling regime in Iraq. Non-implementation of Article 64 of the Treaty of Sèvres, historical challenges of Kurdistan's accession to Iraq, violations of 55 articles of the constitution by the Iraqi government, disregard for principles of participation and balance, and efforts to diminish Kurdistan's role and inability to defend the Kurdistan region by Iraq, have prompted the Kurdish people to support the conduct of the 2017 referendum. These issues have led to the referendum being viewed as a legitimate democratic and peaceful means of expressing the people's will. The people of the Kurdistan region conveyed their message to the central government peacefully. Despite opposition from the central government, and international community, this effort culminated in the holding of the referendum in September 2017. Although this action was not universally accepted by the international community, considering the legal and historical context, it seems legitimate.