آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۲۲

چکیده

   در مدرنیته متأخر، بخش عظیمی از تلاشها و برنامه های نهادها و کنشگران در خدمت رشد سواد و مسئولیت پذیری اجتماعی زیست محیطی به منظور برقراری تعامل انسانی با محیط زیست است. پژوهشها نشان می دهند که سواد زیست محیطی با اقدامات و نگرش های محیط زیستی ارتباط دارد و بر مشارکت فعال مردم در مسائل زیست بوم تأثیر بسیار دارد. مطالعه حاضر نیز، با هدف واکاوی نقش میانجی مسئولیت پذیری اجتماعی زیست محیطی در ارتباط بین سواد محیط زیستی و فرهنگ مصرف سبز انجام گرفته است. جامعه آماری تحقیق ساکنان 18 سال به بالای شهر جهرم و نمونه آماری 424 نفری که با استفاده از روش پیمایش و نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شده اند. نتایج توصیفی تحقیق نشان داد که نمره میزان فرهنگ مصرف سبز و سواد زیست محیطی بالاتر از حد متوسط و نمره میزان مسئولیت پذیری اجتماعی زیست محیطی در حد متوسط می باشد. نتایج روابط دو متغیره نیز نشان داد که میان سواد زیست محیطی و مسئولیت پذیری اجتماعی زیست محیطی با فرهنگ مصرف سبز همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد. نتایج روابط ساختاری نیز نشان داد که متغیرهای مستقل تحقیق در مجموع توانسته اند 21 درصد از تغییرات فرهنگ مصرف سبز را تعیین کنند که در این میان، تاثیر مسئولیت پذیری اجتماعی زیست محیطی بیش از سواد محیط زیستی می باشد.

Investigating the impact of environmental literacy on the culture of green consumption with the mediating role of social and environmental responsibility (Case study: the citizens of Jahrom)

In late modernity, a huge part of the efforts and programs of institutions and activists serve the development of environmental literacy and social responsibility in order to establish human interaction with the environment. Research shows that environmental literacy is related to environmental actions and attitudes and has a great impact on people's active participation in environmental issues. The present study has also been conducted with the aim of investigating the mediating role of environmental social responsibility in the relationship between environmental literacy and green consumption culture. The statistical population of the research is the residents of Jahrom city over 18 years of age and the statistical sample of 424 people who were selected using the survey method and multi-stage cluster sampling. The descriptive results of the research showed that the score of green consumption culture and environmental literacy is above average and the score of environmental social responsibility is average. The results of bivariate relationships also showed that there is a positive and significant correlation between environmental literacy and environmental social responsibility with green consumption culture. The results of structural relationships also showed that the independent variables of the research were able to determine 21% of the changes in green consumption culture, among which the impact of environmental social responsibility is more than environmental literacy.

تبلیغات