آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۱۸

چکیده

هدف: هدف از این پژوهش تحلیل محتوای کتاب فارسی چهارم ابتدایی بر اساس هوش معنوی و هوش موفق به منظور تدوین بسته آموزشی و ارزیابی اثر بخشی آن بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان است.   روش شناسی: این پژوهش آمیخته از تحلیل محتوای کیفی (تحلیل مضمون به روش قیاسی) و روش شبه تجربی (پیش آزمون – پس آزمون)، دلفی فازی و آنتروپی شانون در بخش کمی استفاده کرده است. بخش کیفی شامل مصاحبه های نیمه ساختاریافته با 10 نفر از اساتید روان شناسی و برنامه ریزی درسی بود. در بخش کمی، 120 دانش آموز چهارم ابتدایی به صورت تصادفی به گروه های کنترل و آزمایشی تقسیم شدند. بسته آموزشی تدوین شده اجرا و تاثیر آن با استفاده از تحلیل کوواریانس ارزیابی شد.   یافته ها: تحلیل محتوا نشان داد که کتاب درسی شامل عناصر هوش معنوی و هوش موفق است و بیشترین وزن ها مربوط به عناصری مانند احترام و مهربانی، درک متعالی، معنا بخشیدن به زندگی و خودانگیختگی است. اجرای بسته آموزشی تاثیر مثبت و معناداری بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان نشان داد.   بحث و نتیجه گیری: ادغام هوش معنوی و هوش موفق در برنامه درسی می تواند به طور معناداری عملکرد تحصیلی را بهبود بخشد. این مطالعه پیشنهاد می دهد که استراتژی های آموزشی شامل این عناصر می تواند برای دانش آموزان مفید باشد.

Analysis of the Fourth Grade Persian Textbook Content Based on Spiritual and Successful Intelligence for the Development of an Educational Package and Its Effectiveness on Students' Academic Performance

Purpose: The present study aims to analyze the content of the fourth-grade Persian textbook based on spiritual and successful intelligence to develop an educational package and evaluate its effectiveness on students' academic performance.   Methodology:This mixed-method research utilized qualitative content analysis (thematic analysis using deductive approach) and quasi-experimental methods (pre-test – post-test), fuzzy Delphi, and Shannon entropy in the quantitative section. The qualitative part involved semi-structured interviews with 10 experts in psychology and curriculum planning. In the quantitative part, 120 fourth-grade students were randomly assigned to control and experimental groups. The developed educational package was implemented and its impact assessed using covariance analysis.   Findings: The content analysis revealed that the textbook incorporates elements of spiritual and successful intelligence, with the highest weights for elements such as respect and kindness, transcendental understanding, giving meaning to life, and self-motivation. The implementation of the educational package showed a significant positive effect on students' academic performance.   Conclusion: Integrating spiritual and successful intelligence into the curriculum can significantly improve academic performance. The study suggests that educational strategies incorporating these elements can be beneficial for students.

تبلیغات