آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۱۸

چکیده

هدف: هدف از این پژوهش بررسی رابطه تدریس تحول آفرین و تفکر انتقادی با نقش میانجی اشتیاق تحصیلی دانش آموزان بود.   روش شناسی: پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ شیوه اجرا توصیفی- همبستگی از نوع معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دوره دوم متوسطه شهرستان اسلام آبادغرب در سال تحصیلی 1402-1401 به تعداد 1650 بود. حجم نمونه بر اساس روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای وبا استفاده از جدول کرجسی و مورگان 304 نفر برآورد گردید. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه تدریس تحول آفرین بوجامپ و همکاران (2010)، پرسشنامه اشتیاق تحصیلی شافلی و همکاران (2005) و پرسشنامه تفکر انتقادی فاسیون و همکارانش (1989 تا 1990) بود. پایایی پرسشنامه ها از طریق آلفای کرونباخ به ترتیب برای تدریس تحول آفرین 928/ 0اشتیاق تحصیلی 923/0تفکر انتقادی 938/0 به دست آمد. برای تجزیه و تحلیل داده ها و برای پاسخگویی به فرضیه های پژوهش از آزمون های آمار استنباطی (تحلیل مسیر و مدل سازی معادلات ساختاری) با استفاده از نرم افزارهای SPSS و SMART PLS استفاده شد.   یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد بین تدریس تحول آفرین و تفکر انتقادی با اشتیاق تحصیلی رابطه معنادار وجود دارد ومتغیر اشتیاق تحصیلی اثر میانجی بر رابطه بین تدریس تحول آفرین وعملکرد تحصیلی را دارد.همچنین شاخص های برازندگی مدل حاکی از آن بود که مدل اراه شده از برازش مناسبی برخوردار است..   نتیجه گیری: با توجه به نتایج پژوهش می توان با استفاده از تدریس تحول آفرین و همچنین تقویت اشتیاق تحصیلی دانش آموزان تفکر انتقادی را تقویت نمود.

The Relationship between Transformational Teaching and Critical Thinking with the Mediating Role of Students' Academic Engagement

Purpose: The purpose of this research is to investigate the relationship between transformational teaching and critical thinking with the mediating role of students' academic engagement.   Methodology: This research is applied in terms of its objective and descriptive-correlational in terms of its methodology, utilizing structural equation modeling (SEM). The statistical population included all high school students in the second phase of Islamabad-e-Gharb County during the 2022-2023 academic year, totaling 1,650 students. The sample size, based on stratified random sampling and using the Krejcie and Morgan table, was estimated at 304 participants. The research instruments included the Transformational Teaching Questionnaire by Boujamp et al. (2010), the Academic Engagement Questionnaire by Schaufeli et al. (2005), and the Critical Thinking Questionnaire by Facione et al. (1989–1990). The reliability of the questionnaires was determined through Cronbach's alpha, with values of 0.928 for transformational teaching, 0.923 for academic engagement, and 0.938 for critical thinking. To analyze the data and test the research hypotheses, inferential statistical tests (path analysis and SEM) were conducted using SPSS and SMART PLS software.   Findings: The results showed a significant relationship between transformational teaching and critical thinking with academic engagement, and academic engagement has a mediating effect on the relationship between transformational teaching and academic performance. Furthermore, the model fit indices indicated that the proposed model has an appropriate fit.   Conclusion: Based on the findings, it can be concluded that transformational teaching and enhancing students' academic engagement can strengthen their critical thinking.

تبلیغات