نقش میانجی رضایت تحصیلی در رابطه میان آرزوهای شغلی با سرزندگی تحصیلی در دانشجویان شهر واسط عراق (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف: سرزندگی تحصیلی برای عملکرد و توانمندی دانشجویان در محیط های دانشگاهی از اهمیت زیادی برخوردار است. این پژوهش با هدف تعیین رابطه آرزوهای شغلی با سرزندگی تحصیلی با توجه به نقش میانجی رضایت تحصیلی در دانشجویان دانشگاه واسط در کشور عراق اجرا شد. روش شناسی: روش پژوهش همبستگی و جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشگاه واسط عراق در بهار و تابستان سال 1403 (تابستان سال 2024) بودند. از جامعه آماری مورد اشاره، 250 نفر دانشجو به صورت در دسترس انتخاب و سپس به سه پرسشنامه آرزوهای شغلی (دانزیگر و همکاران، 2008)، پرسشنامه سرزندگی تحصیلی (حسین چاری و دهقانی زاده، 1391)، و پرسشنامه رضایت تحصیلی (احمدی، 1388) پاسخ دادند. داده های پژوهش با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل مدل سازی معادلات ساختاری (SEM) و از طریق دو نرم افزار SPSS نسخه 26 و AMOS نسخه 25 تحلیل گردید. یافته ها: نتایح نشان داد، آرزوهای شغلی با سرزندگی تحصیلی و رضایت تحصیلی دارای رابطه معنادار هستند (05/0>p و 01/0>p). نتایج مدل سازی معادلات ساختاری نشان داد که رضایت تحصیلی متغیر میانجی کامل در رابطه بین آرزوهای شغلی با سرزندگی تحصیلی است. نتیجه گیری: بر اساس یافته های مطالعه حاضر، لازم است در محیط های آکادمیک برای توانمندسازی هر چه بیشتر دانشجویان نقش آرزوهای شغلی و رضایت تحصیلی برای سرزندگی دانشجویان، مورد توجه سیاستگزاران نظام آموزش عالی عراق قرار گیرد.The Mediating Role of Academic Satisfaction in the Relationship Between Career Aspirations and Academic Buoyancy Among Students in Wasit, Iraq
Purpose: Academic buoyancy is crucial for students' performance and capability in university environments. This study aimed to determine the relationship between career aspirations and academic buoyancy, considering the mediating role of academic satisfaction among students at Wasit University in Iraq.
Methodology: The research method was correlational, and the statistical population included all students enrolled at Wasit University, Iraq, during the spring and summer of 2024. From the mentioned population, 250 students were selected through convenience sampling and responded to three questionnaires: Career Aspirations (Danziger et al., 2008), Academic Buoyancy (Hosseinchari & Dehghanizadeh, 2012), and Academic Satisfaction (Ahmadi, 2009). The research data were analyzed using Pearson's correlation coefficient and structural equation modeling (SEM) through SPSS version 26 and AMOS version 25 software.
Findings: The results indicated that career aspirations have a significant relationship with both academic buoyancy and academic satisfaction (p < 0.05 and p < 0.01). Structural equation modeling results demonstrated that academic satisfaction is a full mediating variable in the relationship between career aspirations and academic buoyancy.
Conclusion: Based on the findings of the present study, policymakers in Iraq's higher education system should focus on the role of career aspirations and academic satisfaction in empowering students for greater academic buoyancy.