پیش بینی انگیزه تحصیلی بر اساس میزان استفاده از شبکه های اجتماعی و اجتناب تجربه ای (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
پیش زمینه و هدف: بررسی چگونگی تعامل عوامل مختلف بر انگیزه تحصیلی از اهمیت بالایی برخوردار است و به دستیابی به مداخلاتی منجر می گردد که می تواند باعث بهبود بهره وری و موفقیت تحصیلی دانشجویان شود. پژوهش حاضر با هدف بررسی روابط موجود بین انگیزه تحصیلی، استفاده از شبکه های اجتماعی و اجتناب تجربی در بین دانشجویان دانشگاه انجام گرفت. روش کار و مواد: روش پژوهش توصیفی- همبستگی از نوع پیش بینی بود. جامعه آماری شامل تمامی دانشجویان مقطع کارشناسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهید باهنر کرمان در سال تحصیلی 1403-1402 به تعداد 4000 نفر بود که 350 نفر به صورت تصافی طبقه ای متناسب و بر اساس جدول مورگان و کرجسی به عنوان نمونه انتخاب شدند. داده ها با استفاده از مقیاس انگیزه تحصیلی (AMS) والراند (1992)، مقیاس یکپارچه سازی استفاده از شبکه های اجتماعی (SMUIS) جنکینز-گوارنیری و همکاران (2013) و پرسشنامه پذیرش و عمل (AAQ-II) بوند و همکاران (2011) برای اجتناب تجربی جمع آوری شد. جهت تجزیه وتحلیل داده ها از آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه در نرم افزار SPSS نسخه 27 در سطح معناداری 05/0 استفاده شد. یافته ها: نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که روابط منفی معناداری بین انگیزه تحصیلی و هر دو متغیر استفاده از شبکه های اجتماعی (0.21-= β، 0.0002=p) و اجتناب تجربی (0.47-= β، 0.0001=p) وجود دارد. تجزیه وتحلیل رگرسیون نشان داد که این متغیرها به طور مجموع ۳۵٪ از واریانس انگیزه تحصیلی را تبیین می کنند (R2=0/35). نتیجه گیری: یافته ها نشان می دهند که استفاده بیشتر از شبکه های اجتماعی و اجتناب تجربی به طور معناداری با انگیزه تحصیلی پایین تر در بین دانشجویان همراه است. این مطالعه نیاز به راهبردهای آموزشی را برجسته می کند که هم به مزایا و هم به چالش های ناشی از استفاده از شبکه های اجتماعی و مکانیزم های روانشناختی مقابله ای مانند اجتناب تجربی پرداخته و به بهبود نتایج تحصیلی کمک می کند.Predicting Academic Motivation Based on Social Media Use and Experiential Avoidance
Background & Aims: Understanding how various factors interact to influence academic motivation is crucial, as it leads to interventions that can enhance student productivity and academic success. The present study was conducted with the aim of investigating the relationships between academic motivation, use of social networks and experimental avoidance among university students.
Methods and Materials: The descriptive-correlation research method was predictive. The statistical population included all undergraduate students of the Faculty of Literature and Humanities of Shahid Bahonar University of Kerman in the academic year of 2023-2024 in the number of 4000 people, of which 350 people were selected as a sample based on the Morgan and Karjesi table. Data were collected using the Academic Motivation Scale (AMS) of Wallerand (1992), the Social Media Use Integration Scale (SMUIS) of Jenkins-Guarnieri et al. (2013) and the Acceptance and Action Questionnaire (AAQ-II) of Bond et al. (2011) Experimental avoidance was collected. To analyze the data, Pearson's correlation test and multiple regression were used in SPSS software version 27 at a significance level of 0.05.
Findings: Regression analysis results indicated significant negative relationships between academic motivation and both social media use (β = -0.21, p = 0.0002) and experiential avoidance (β = -0.47, p = 0.0001). The regression analysis showed that these variables collectively explained 35% of the variance in academic motivation (R² = 0.35).
Conclusion: The findings suggest that higher use of social media and greater experiential avoidance are significantly associated with lower academic motivation among university students. This study highlights the need for educational strategies that address both the benefits and challenges posed by social media use and psychological coping mechanisms, such as experiential avoidance, to improve academic outcomes.