ارزیابی برازش الگوی کلانتری مطلوب در فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران با رویکرد مشتری مداری (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
زمینه و هدف: کلانتری ها مهم ترین و اساسی ترین یگان های اجرایی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران محسوب می شوند و مسئول برقراری نظم و امنیت در سطح حوزه استحفاظی خود می باشند. هدف پژوهش حاضر ارائه و ارزیابی برازش الگوی کلانتری مطلوب در فرماندهی فراجا با رویکرد مشتری مداری بوده است. روش: پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ ماهیت و نحوه گردآوری داده ها به روش توصیفی-پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش کلیه رؤسای کلانتری های استان تهران (شرق، غرب و مرکز) بوده که حجم نمونه به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای به تعداد 50 نفر انتخاب شدند. روایی ابزار گردآوری داده ها به صورت صوری و محتوایی توسط خبرگان و کارشناسان آشنا به موضوع و پایایی آن با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ با مقدار با 909/0 مورد تأیید و داده ها با استفاده از نرم افزارهای spss و LISREL8.5 مورد تحلیل قرار گرفت. یافته ها: یافته های این پژوهش بررسی برازش مدل در هر سه بعد ساختاری، محیطی و کارکردی نشان داد که مقدار t مربوط به هر بار عاملی در هر سه بعد در بازه 1.96- تا 1.96 با 95% معنی دار و مورد تأیید می باشد همچنین بُعد ساختاری مؤلفه تجهیزات با بار عاملی 91 درصد و در بعد محیطی مؤلفه سیاسی با بار عاملی 88 درصد و در مؤلفه کارکردی مؤلفه پیشگیری با بار عاملی 86 درصد در جایگاه اول و بیشترین تأثیر بر الگوی موصوف داشته اند؛ که نشان از برازش قوی و مناسب می باشد. نتیجه گیری: با توجه به نتایج تحقیق و برازش مناسب مدل کلی، برنامه ریزی و عملیاتی نمودن الگوی کلانتری مطلوب، که یک مدل بومی و بهره مند از مزایای ابعاد و مؤلفه های می باشد، موجب ارتقاء سطح کلانتری ها با رویکرد مشتری مداری خواهد شد.Evaluating the fit of the desired police station model in the police command of the Islamic Republic of Iran with a customer-oriented approach
Background and purpose:. Police stations are considered the most important and basic executive units of the Islamic Republic of Iran's police force and are responsible for establishing order and security at the level of their protection area. The aim of the current research was to present and evaluate the fit of the ideal police station model in Faraja command with a customer-oriented approach.Method: : This research was done with quantitative methodology and using confirmatory factor analysis test and through structural equations and using spss and LISREL 8.5 software.Findings: The findings of this research, the examination of the fit of the model in all three structural, environmental and functional dimensions showed that the value of t corresponding to each factor load in all three dimensions in the critical range of -1.96 to 1.96 is significant and confirmed with 95%, also the structural dimension of the equipment component With a factor load of 91%, and in the environmental dimension, the political component with a factor load of 88%, and in the functional component, the prevention component with a factor load of 86% have had the first place and the greatest impact on the described model, which indicates a strong and appropriate fit.Results: According to the research results and appropriate fitting of the general model, planning and operationalizing the ideal police station model, which is a native model and benefits from the advantages of dimensions and components, will improve the level of police stations with a customer-oriented approach..