شاخص های کارآمدی در خبرگزاری ها (مطالعه موردی؛ ایرنا، ایسنا و ایلنا) (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف پژوهش حاضر شناسایی و ارائه شاخص های کارآمدی خبرگزاری های ایران است. روش تحقیق کیفی و تحلیل و بررسی داده های گردآوری شده از طریق مصاحبه عمیق(با استفاده از سوالات نیمه ساختار یافته)، به شیوه کدگذاری (باز، محوری و انتخابی) انجام شد. روش نمونه گیری نظری (گلوله برفی) است.در این پژوهش با 12 نفر از مدیران رسانه ها (دارای سابقه اجرایی و مدیریتی در خبرگزاری و مطبوعات)؛ متخصص با رتبه علمی- دانشگاهی در حوزه؛ مدیریت، رسانه، مدیریت رسانه و علوم ارتباطات مصاحبه انجام شد.یافته ها و نتایج نشان داد: پنج مولفه اصلی؛ 1-معیارهای کارآمدی خبرگزاری داخلی، 2-معیارهای کارآمدی خبرگزاری جهانی،3- عوامل(قابلیت های) درونی مؤثر بر کارآمد سازی،4- عوامل (قابلیت های) بیرونی موثر بر کارآمدسازی، 5-چالش های (فرصت ها و تهدیده) خبرگزاری ها در کارآمدسازی خبرگزاری های داخلی موثر است و مؤلفه و زیر مؤلفه های بخش معیارهای کارآمدی خبرگزاری داخلی، دارای بیشترین فراوانی بود که در کل نتایج نشان داد: استراتژی و چشم انداز مشخص، مخاطب محوری، نیروی انسانی ماهر و استفاده از فناوری برای رسیدن یک خبرگزاری به بالاترین سطح کارآمدی مورد توجه و تأکید بیشتر پاسخ دهندگان است.efficiency indicators in Iranian news agencies (Case study; IRNA, ISNA and ILNA)
The aim of this study is to identify and present the efficiency indicators of Iranian news agencies (with emphasis on three news agencies; IRNA, ISNA and Vailna). Qualitative research method and using the foundation data theory technique, data collection method; In-depth interview, theoretical sampling method and data analysis method; Coding (open, central, and selective).In this research , has been candacted by interviewing with 12 media managers and professors who are axperts and working in meida industry (with executive experience in news agencies and press) and specialists and with scientific-academic rank in the field; Management, media, media management and communication sciences were interviewed. The following results achieved from the self-made questionnaire.Findings and results showed: four main components; Internal News Agency's Efficiency Criteria, World News Agency's Efficiency Criteria, Internal Factors Affecting Efficiency, External Factors Affecting Efficiency, Challenges (Opportunities and Threats) Agencies Affect Internal News Agency Efficiency .The component and sub-components of the internal efficiency criteria section of the domestic news agency had the highest frequency and the overall results showed: clear strategy and vision, central audience, skilled manpower and use of technology to reach a news agency to the highest level of efficiency. Most respondents.