آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۹۳

چکیده

از رویکردهای رایج در انتخاب سبک بصری یک فیلم انیمیشن، وام گیری از سبک بصری آثار موفق معاصر است. در این رویکرد، با جلب توجه مخاطبان نسبت به تصاویر آشنای برگرفته از آثار موفق و بازآفرینی نمونه های مشابه، آثاری خلق می شوند که به مذاق مخاطب خوش می آید و به دنبال آن، از فیلم استقبال می شود. اما امکان اقتباس بصری و وام گیری از هرسنت تصویری، چالش هایی را نیز به همراه دارد. چه بسا برای اجرای بهینه، شرایطی لازم است که به راحتی قابل دست یابی نیستند. در سال های اخیر، برخی سازندگان انیمیشن های ایرانی اقدام به تولید آثاری با رویکرد به این قبیل از اقتباس های بصری کرده اند که نقد و بررسی آنها می تواند برای دیگر انیمیشن سازان مفید واقع شود. در این مقاله به روش توصیفی- تحلیلی، با رویکرد کیفی متکی بر روش تطبیقی، شباهت عناصر بصری (کاراکترها و محیط) در انیمیشن «پسر دلفینی» (محصول 1401 ایران) با انیمیشن های شرکت دیزنی بررسی شده است. پس از تشریح زیبایی شناسی دیزنی و تبیین جایگاه انیمیشن «پسر دلفینی» در فرایند این نوع وام گیری بصری، در نهایت به این سؤال پاسخ داده شده که در ساخت انیمیشن هایی به سبک و سیاق «پسر دلفینی»، چه ملزومات و شرایطی ضروری به نظر می رسند؟ براساس یافته ها، برخورداری از سرمایه مالی متناسب، سرمایه انسانی، نیروی کار متخصص و مهم تر از همه، تعلق به بستر و سنت تصویری مبتنی بر واقع گرایی، از اصلی ترین ملزومات تولید این قبیل آثار به شمار می آیند.

Visual Adaptation of Disney in Contemporary Iranian Animations (Case Study of Dolphin Boy Featured Animation)

Among the common approaches in selecting the visual style of a featured animation is borrowing from the visual style of contemporary successful works. In this approach, by drawing the audience's attention to familiar images taken from successful works and recreating similar examples, works are created that are pleasant for the audience and, as a result, the film is welcomed. But the possibility of visual adaptation and borrowing from any visual tradition also brings challenges. Perhaps, conditions are required for optimal implementation that are not easily achievable. In recent years, some creators of Iranian animations have started producing works with this kind of approach of visual adaptations review of which can be useful for other animation creators. In this article, the similarity of visual elements (characters and environment) in the animation "Dolphin Boy" (2022, Iran) with Disney's animations has been investigated using a descriptive-analytical method, with a qualitative approach based on the comparative method. After explaining Disney’s aesthetics and explaining the position of the "Dolphin Boy" animation in the process of this type of visual borrowing, this question has finally been answered: what requirements and conditions are necessary in making animations with the style of "Dolphin Boy"? Based on the findings, having appropriate financial capital, human capital, expert workforce and most importantly, belonging to the background and image tradition based on realism, are among the main requirements for producing such works

تبلیغات