آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۲۲

چکیده

هدف: این مطالعه با هدف شناسایی فرصتهای مشارکت دانشجویان برای به کارگیری آنان در اداره امور دانشگاه انجام شد. روش: این مطالعه از نوع کیفی به روش تحلیل محتوا و بر اساس مصاحبه عمیق نیمه ساختاریافته با صاحب نظران مدیریت آموزشی و آموزش عالی در حوزه های آموزشی، پژوهشی و فرهنگی دانشجویی دانشگاههای دولتی استان قم به روش نمونه گیری هدفمند تا اشباع نظری به تعداد 17 نفر بود. یافته ها: با توجه به مصاحبه های انجام شده و تجزیه و تحلیل آنها، فرصتهای مشارکت دانشجویان در اداره امور دانشگاه در چهار مقوله آموزشی، پژوهشی، فرهنگی دانشجویی و راهنمایی و مطالبه گری تقسیم شدند و طبق آن، مدل پژوهش طراحی شد. نتیجه گیری: با توجه به مدل طراحی شده و همچنین وضعیت ساختاری و محدودیتهای آیین نامه ای، می توان در حوزه های مختلف از مشارکت دانشجویان در اداره امور دانشگاهها استفاده کرد.

Identifying opportunities for student participation in university affairs administration

Aim: The purpose of this study is to identify opportunities for student participation in university administrative affairs. Method: This qualitative study utilized content analysis based on semi-structured in-depth interviews with senior scholars in educational and higher education scholars in the educational, research, and cultural areas of activities in the state universities of Qom province, using purposive sampling to reach theoretical saturation with a sample size of 17 individuals. Results: Based upon conducted interviews and their analysis, opportunities for students' participation in university affairs are divided into four educational, research, cultural, and guidance and advocacy areas, according to which a research model was designed. Conclusion: Considering the designed model and also taking into account the structural situation and regulatory constraints, it is possible to utilize student participation in university affairs in various areas.

تبلیغات