آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۲۲

چکیده

هدف: در این تحقیق با به کارگیری مفاهیم ارزش ویژه برند و برندسازی در دانشگاههای علوم پزشکی، سعی شد عوامل ارزش ویژه برند مرتبط با برندسازی دانشگاههای علوم پزشکی، مطالعه و شناسایی شد و در نهایت، رتبه بندی این عوامل با استفاده از روش پرامتی فازی ارائه شد. روش: روش پژوهش، کاربردی و از نوع توصیفی و به صورت پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش کلیه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تبریز به تعداد 8286 نفر در سال تحصیلی 1401-1400 می باشد که با استفاده از جدول مورگان و روش تصادفی ساده، تعداد 368 نفر انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه است که روایی و پایایی ابزار با استفاده از روش روایی محتوایی و آلفای کرونباخ تأیید شد. یافته ها: داده های جمع آوری شده با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی و رویکرد پرامتی فازی و نرم افزارهای اس.پی.اس.اس 23 و ویژوال پرومته، آزمون شد. با توجه به اینکه میانگین تمامی عوامل از مقدار معیار 4/3 بیشتر می باشد و با توجه به خروجی های آزمون تی، تأثیرگذاری کلیه عوامل بررسی شده بر ارزش ویژه برند دانشگاهی در دانشگاههای علوم پزشکی به اثبات رسید. نتیجه گیری: یافته های روش پرامتی فازی بیانگر آن است که مهم ترین عامل تأثیرگذار بر ارزش ویژه برند دانشگاهی، کیفیت ادراک شده می باشد.

The factors affecting the special brand value of medical sciences universities and their ranking with the promethee method (case study: Tabriz University of Medical Sciences)

Aim: In this research, by applying the concepts of brand value and branding in universities of medical sciences, it was tried to study and identify the factors of brand value related to the branding of universities of medical sciences, and finally, the ranking of these factors was presented using fuzzy promethee method. Method: The research method is applied, descriptive and survey. The statistical population of the survey is all the students of Tabriz University of Medical Sciences in the number of 8286 people in the academic year of 1401-1400, of which 368 people were selected using Morgan's table and simple random method. The research tool is a questionnaire, the validity and reliability of the tool was confirmed using the content validity method and Cronbach's alpha. The collected data were tested using descriptive and inferential statistics and fuzzy promethee approach and SPSS 23 and visual promethee software. Results:Considering that the average of all factors is higher than the standard value of 3.4 and according to the results of the t-test, the impact of all the investigated factors on the special value of the university brand in universities of medical sciences was proven. Conclusion: The findings of the fuzzy promethee method indicate that the most important factor affecting the special value of the university brand is the perceived quality.

تبلیغات