طراحی الگوی مطلوب نقش رسانه ملی درایجاد امید اجتماعی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
امید اجتماعی در تحقق آرمان های یک جامعه نقش بسزایی دارد بطوریکه می تواند در سلامت، مشارکتهای همه جانبه، خلاقیت، تعامل و توسعه جوامع اثرگذار باشد. در این میان رسانه ملی به دلیل تاثیر گذاری گسترده ای که بر توده مردم دارد میتواند نقش عمدهای در ایجاد و تعمیق امید اجتماعی داشته باشد. هدف پژوهش حاضر ارائه الگوی کمی مطلوب نقش رسانه ملی در ایجاد امید اجتماعی به تفکیک کلان شهر (تهران) و شهر کمتر توسعه یافته (ایلام) بود. جامعه آماری، کلیه افرادی که دنبال کنندگان برنامههای رسانه ملی در شهر تهران و ایلام هستند که بر اساس فرمول کوکران، نمونه آماری در شهر تهران 384 نفر و در شهر ایلام نیز 384 نفر بود که با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته داده ها جمع آوری شد. سپس پرسشنامهها توسط روش معادلات ساختاری SEM و نرم افزار Amos برای ارائه مدل مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج نشان داد تنها تأثیر عملکرد رسانه بر امید اجتماعی در هر دو شهر ایلام و تهران، معنی دار بوده است. همچنین در شهر ایلام، تأثیر متغیرهای بازتعریف شادی، تخصص گرایی و عملکرد رسانه بر امید اجتماعی معنی دار بوده و در شهر تهران، تأثیر متغیرهای عدالت محوری، گفتگومحوری و عملکرد رسانه بر امید اجتماعی معنی دار بوده است. تفاوت شدت رابطه بین متغیرهای بازتعریف شادی و تخصص گرایی با امید اجتماعی در دو شهر تهران و ایلام معنی دار بود و این رابطه در شهر ایلام قوی تر بوده است.Designing a Desirable Model for the Role of IRIB in Creating Social Hope
Social hope plays a significant role in realizing the ideals of a society, as it can be effective in health, comprehensive participation, creativity, interaction, and development of societies. In the meantime, The Islamic Republic of Iran Broadcasting (IRIB), due to its wide impact on the masses, can play a major role in creating and deepening social hope. The aim of the present study was to present a quantitative model of the role of IRIB in creating social hope, with the separation of the metropolitan city (Tehran) and the less developed city (Ilam). The statistical population is all people who follow national media programs in Tehran and Ilam. Based on the Cochran formula, the statistical sample in Tehran was 384 people and in Ilam was 384 people. The data were collected using a researcher-made questionnaire. Then, the questionnaires were evaluated using the SEM structural equation modeling method and Amos software to present the model. The results suggested that only the effect of media performance on social hope in both Ilam and Tehran was significant. Also, in Ilam, the effect of the variables of happiness redefinition, specialization and media performance on social hope was significant, and in Tehran, the effect of the variables of justice orientation, dialogue orientation and media performance on social hope was significant. The difference in the intensity of the relationship between the variables of happiness redefinition and specialization with social hope was significant in both Tehran and Ilam, and this relationship has been stronger in Ilam.