آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۶۰

چکیده

این پژوهش به دنبال ارزیابی ادراکات و انتظارات گروه های ذینفع از پاسخگویی بیرونی حسابداران رسمی و تأثیر آن بر میزان اعتماد عمومی و کارایی گزارش های منتشره توسط این نهاد عمومی است. جامعه آماری این پژوهش گروهی از ذینفعان بیرونی کلیدی هستند که شامل دولت، بازار کار و جامعه علمی است. تعداد نمونه نیز شامل 44 نفر اعضای هیات علمی،51 نفر مدیران مالی و 46 نفر کارشناسان دولتی هستند. مدل مورداستفاده در پژوهش حاضر مدل سروکوال است که از طریق تحلیل شکاف بین انتظار و ادراک مشتری سعی در سنجش میزان کیفیت خدمات دارد؛ همچنین ابزارهای جمع آوری داده در این پژوهش سه روش مصاحبه، مطالعات کتابخانه ای و پرسشنامه است. نتایج پژوهش این است که افزایش سطح پاسخگویی بیرونی موجب بهبود اعتماد عمومی و کارایی بهتر گزارش های حسابداران رسمی می شود.

The Effect of Certified Public Accountants’ External Accountability on Improving Public Trust and Better Performance of Certified Public Accountants' Reports

The present study seeks to assess stakeholders’ perceptions and expectations of external accountability of certified public accountants (CPA) and its impact on the level of public trust and efficiency of reports published by this public institution. The statistical population of this study is a group of key external stakeholders that includes the government, the labor market, and the scientific community. The sample also includes 44 faculty members, 51 financial managers, and 46 government experts. The model used in the present study is the SERVQUAL model, which tries to measure the quality of services by analyzing the gap between customer expectation and perception. Also, the data collection tools in this research are three methods of interview, library studies, and questionnaire. The results show that increasing the level of external accountability improves public trust and better performance of CPAs.

تبلیغات