شناسایی و تبیین رفتارهای سیاسی کارکنان آموزش و پرورش: مطالعه ای آمیخته (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
زمینه: رفتارهای سیاسی جزء جدایی ناپذیر رفتار افراد در سازمان ها است. در این زمینه سازمان آموزش وپرورش نیز از این امر مستثنی نیست و چنین رفتارهایی نتایج منفی برای سازمان به همراه دارد. هدف: این پژوهش به دنبال شناسایی و تبیین رفتارهای سیاسی کارکنان آموزش وپرورش است. روش: پژوهش پیش رو آمیخته و شیوه گردآوری داده ها مصاحبه نیمه ساختاریافته و پرسشنامه است. ابتدا به شیوه هدفمند با 15 نفر از کارکنان اداری آموزش وپرورش شهر سمنان دارای سابقه شغلی بیشتر از پنج سال مصاحبه انجام شد. سپس با مضامین استخراج شده پرسشنامه ای تهیه و میان 220 نفر کارمند اداری و معلم مقطع متوسطه دوم آموزش وپرورش به روش تصادفی توزیع شد. یافته ها: مضامین اصلی مدیریت تصویرپردازی دیگران، دست اندازهای سازمانی، سلیقه محوری، ائتلاف محوری، رنگ باختن شایستگی، رفتارهای فرصت طلبانه، و تظاهر سلطه شناسایی شدند. بیشترین و کمترین فراوانی مربوط به مدیریت تصویرپردازی دیگران و دست اندازهای سازمانی بود. نتیجه: کارکنان اعمالی که منجر به تسخیر اذهان یا تصویرپردازی مثبت در سازمان می شود بیشتر استفاده می کنند و اعمالی که منجر به سوء استفاده از قانون، ایجاد تشنج سازمانی، نابینایی هدفمند، و کاهش راندمان می شود کمتر استفاده می کنند.Identification and Explanation of Political Behaviors of Employees in the Ministry of Education: A Mixed-Method Study
Objective: This research investigated the political behaviors present within the Ministry of Education, aiming to identify the different types and their relative prevalence among employees.
Methodology: The study employed a mixed-method approach to gain a comprehensive understanding of the phenomenon. In the first phase, semi-structured interviews were conducted with fifteen administrative staff members holding extensive experience (over 5 years) within the Ministry in Semnan city. Thematic analysis of these interviews provided a foundation for the development of a questionnaire. This questionnaire was then distributed randomly to a larger sample of 220 participants, encompassing both administrative staff and high school teachers within the Ministry of Education. Data analysis was conducted using SPSS2020 software to identify patterns and trends in the reported behaviors.
Results: Seven categories of political behaviors emerged: image management (of others), organizational manipulation, preferential treatment, coalition building, undermining colleagues' competence, opportunistic behavior, and dominance displays. Image management was the most frequently observed behavior, while manipulation tactics were reported less frequently.
Discussion: Interestingly, some participants in the study denied the existence of political behaviors within the Ministry. This suggests a potential blind spot or normalization of certain political tactics by some employees. The research also highlights the diverse range of political strategies employed within the organization. Further investigations are warranted to explore the motivations driving these behaviors and their potential impact on the Ministry's overall effectiveness and employee well-being.