آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۸۰

چکیده

عبدالله جوادی آملی از اندیشمندان معاصری است که به دلیل جامعیت نسبی در دین شناسی در حوزه کلام سیاسی صاحب سخن و نظر بوده و به دلیل ورود در سیاست عملی و نظری در قواره عالم دینی، شایسته تحلیل است. اگر جریان های دانشی-ارزشی را به موافق و مخالف یا رقیب تقسیم کنیم، پرسش اصلی مقاله آن است که جریان های تأثیرگذار بر کلام سیاسی آیت الله جوادی آملی کدام هستند؟ فرضیه در پاسخ بدین پرسش با روش تحلیلی-توصیفی و بر پایه چارچوب نظری هرمنوتیک اسکینر (چارچوب نظری) و مبحث زمینه های ذهنی اش بر آن است که سه جریان دانشی حکمت متعالیه و فلسفه اسلامی، تفقه و فقه، و قرآن گرایی، بر کلام سیاسی جوادی آملی به مثابه بخشی از زمینه های ذهنی سازنده کلام سیاسی وی بوده است. تأثیرگذاری مبحث تشکیک وجود در حکمت متعالیه و بازتابش در موضوع هایی مانند خلافت انسان، سراج و کاشف بودن عقل و ولایت شرع و تأثیرش بر مشروعیت سیاسی و نیز ترجیح رای اکثریت بر اقلیت؛ تأثیر تفقه سنتی و پویا و تفقه به معنای دین شناسی جامع بر نوع استدلال در مبحث پیمان ها و تحدید ناپذیری شرعی قلمرو ولایت فقیه و...؛ نیز قرآن به مثابه منهج تفسیری و نه منبع دینی؛ حجیت «فعلی» و نه انضمامی تفسیر قرآن به قرآن و تقدم آن بر کلام معصوم و تأثیرش بر تحلیل از خلافت انسان، کرامت انسان، عدالت و پلورالیزم از یافته ها و دستاوردهای پژوهش است. بر این پایه، کلام سیاسی جوادی آملی مبتنی بر دوگانه عقل و نقل و نه عقل و دین و بر اساس کلامی جامع، تفقهی جامع و تفوق نگرش قرآنی است که در نظام مسائل کلام سیاسی بازتاب می یابد.

Investigating the Main Effective Intellectual Trends in the Development of the Theological and Political Views of Ayatollah Javadi Amoli

Abdallah Javadi Amoli is one of the contemporary thinkers who has been an expert in many different fields of humanistic-Islamic sciences, including political kalam. His scientific personality is worthy of analysis due to his relative comprehensiveness in theology, the processing of political kalam issues, and his entry into practical and theoretical politics in the realm of religious scholars. If we divide the knowledge-value currents into those in favor and against competitors, then in response to the question of the influential currents in favor, the hypothesis with the analytical-descriptive methodand Based on Skinner's hermeneutic framework and the subject of his mental contexts, it is based on the fact that the three streams of knowledge, Transcendent philosophy and Islamic philosophy, jurisprudence, and Quranicism, have been influential on Javadi Amoli's political kalam as a part of his mental contexts and formative of his political kalam. The influence of the subject of gradation of existence in the Transcendent philosophy and its reflection in issues such as the caliphate of man, Siraj and the discoverer of reason and the rule of the Sharia and its effect on political legitimacy and the preference of the majority vote over the minority; The impact of traditional and dynamic Tafaqquh in the sense of comprehensive theology on the type of reasoning in the subject of treaties and the indeterminacy of the Sharia of Wilayat al-Faqih and...; Also, the Qur'an as an interpretive method and not as a religious source; The "actual" and not absolute validity of the interpretation of the Qur'an by the Qur'an and its precedence over the Infallibles’ words and its impact on the analysis of human caliphate, human dignity, justice, and pluralism are among the findings of the research. Based on this, Javadi Amoli's political kalam is based on the duality of ʹAql and Naql and not Aql and Din based on comprehensive theology, comprehensive jurisprudence, and supremacy of Qur'anic attitude, which is reflected in the system of political and theological issues.

تبلیغات