دعوت بابیان و بهره گیری نادرست از حدیث کمیل (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
حدیث کمیل که از امام علی بن ابی طالب (ع) روایت شده، همواره مورد توجه دانشمندان و متألهان شیعی مذهب بوده است که در میان ایشان به شیخ احمد احسائی و سید کاظم رشتی (پیشوایان مکتب شیخی) نیز می توان پرداخت. گسترش مکتب شیخی یکی از مهم ترین بسترهای گسترش دعوت سید علی محمد باب بود. بهره گیری جدی از این حدیث را در آثار باب و بابیان و ازلیان نیز می توان دید. پرسش آن است که چرا بابیان به بهره گیری از این حدیث روی آوردند و در بهره گیری از آن چگونه عمل کردند؟ در پاسخ به این پرسش، به شیوه توصیفی و تحلیلی با رویکرد تاریخی دانسته می شود که نگاه تأویلی باب به این حدیث، به نگاه نابه جا و منفعت جویانه بابیان به آن انجامید، اما در محدوده آموزه های باب، ابزاری مهم برای اثبات جانشینی میرزا یحیی صبح ازل نسبت به باب و رد آموزه های میرزا حسینعلی بهاءالله در نسخ آیین باب و بنیان گذاری آیین بهائی بود.The Babi Call and the Incorrect Utilization of the Hadith of Kumayl
The Hadith of Kumayl is narrated from Imam Ali and has drawn the attention of many Shiʿi theologists, amongst whom are the leaders of Shaykhi School, Ahsaʾi and Rashti. The propagation of the Shaykhism is to be considered a major reason that paved the way for the Babi belief. The frequent usage of this narration can also be posited in Babi works. This paper aims to explain the reason of the frequent Babis’ reference to this hadith and is to validate it. In doing so and by using an analytical method, it is found out that the Bab’s interpretative approach to this hadith ended up allowing Babis to take advantage of that narration by distorting its meaning. The results of such distortion are observable, but, inside the Babi paradigm, played a great role in proving the legitimacy of Subh-i-Azal as the true successor of the Bab, and in refuting Bahaʾullah’s claims about founding the Bahaʾi Faith.