آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۹۵

چکیده

راویان مدرسه امامیه ری روایت های زیادی از جمله زیارت جامعه کبیره را در اختیار صدوق قرار داده اند. منابع امامیه داده های کمتری از این راویان به دست می دهند تا جایی که از سوی برخی استادان صدوق مجهول معرفی شده اند. سؤال پژوهش این است که این راویان چه جایگاه علمی داشته و چه نوع اخباری را در اختیار صدوق قرار دادند؟ فرضیه مطرح این است که این راویان جایگاه علمی بالایی داشته و روایات پر محتوا و همگرا با باورهای امامیه در اختیار داشتند. پژوهش حاضر با روش توصیفی _ تحلیلی به معرفی، تبیین جایگاه علمی و اثرگذاری این راویان در آثار صدوق پرداخت. یافته ها بیانگر مورد اعتماد بودن این راویان امامی است که در موارد فراوانی گزارش های آنان با معارف امامیه سازگاری دارد. بهره مندی از استادانی چون سعد بن عبدالله اشعری، علی بن ابراهیم، محمد بن جعفر اسدی، محمد بن یعقوب کلینی و دیگران جایگاه حدیثی آنان را تثبیت کرده است.

An Examination of Validity of the Narrators of Imamiya Ray School in the Document of Ziarat Jami'ah Kabirah

Narrators of the Ray School have given the narrative "Ziarat Jami'ah Kabirah" to Sheikh Sadouq. Imamiyah sources have provided less data about these narrators, to the extent that some of them are mentioned as unknown. Considering the scientific status of Sadouq and the importance of Ziarat Jami'ah Kabirah in Shiite studies, the present study is to find out why Sadiq refers to these people and to represent their other narrative works. The proposed hypothesis is that these narrators had a high scientific status and narrated narratives full of content and in line with Imamiyah beliefs. The current research has introduced and explained the scientific position and influence of these narrators in Sadouq's works via a descriptive-analytical method. The findings indicate the reliability of these Imamiyah narrators and the fact that they benefited from masters such as Saad bin Abdullah Ash'ari, Ali bin Ibrahim, Muhammad bin Ja'far Asadi, Muhammad bin Yaqub Koleyni and others, has established their hadith status.

تبلیغات