آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۷

چکیده

هدف این پژوهش تبیین اثربخشی آموزش مبتنی بر روشCORE بر درگیری تحصیلی دانش آموزان در درس علوم تجربی است. روش پژوهش، شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون - پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان پسر پایه ششم مقطع ابتدایی شهرستان رومشکان بود. از میان جامعه آماری تعداد 30 دانش آموز به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و در دو گروه آزمایش (15 نفر) و گواه (15 نفر) گمارش شدند. گروه آزمایش تحت آموزش کور در طی 8 جلسه 45 دقیقه ای قرار گرفتند. به منظور جمع آوری داده ها از پرسش نامه درگیری تحصیلی ریو (2013) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل کوواریانس یک متغیری ANCOVA استفاده شد. نتایج نشان داد که آموزش مبتنی بر روش کور بر افزایش درگیری تحصیلی دانش آموزان در درس علوم تجربی تأثیر معناداری دارد. لذا علاوه بر روش های آموزشی رایج می توان برای پیشرفت یادگیری و علاقه مند کردن فراگیران به تحصیل از روش کور استفاده کرد.

The Effectiveness of CORE Method Based Education on Students' Academic Engagement in Experimental Science Course

The purpose of this study is to explain the effectiveness of education based on the CORE method on students' academic engagement in the course of experimental sciences. The research method was quasi-experimental with a pre-test-posttest design with a control group. The statistical population included all male students in the sixth grade of elementary school in Romeshkan city. From the statistical population, 30 students were selected by convenience sampling method and assigned to two experimental (15 people) and control (15 people) groups. The experimental group underwent blind training during 8 sessions of 45 minutes. In order to collect data, the Rio Academic Engagement Questionnaire (2013) was used. ANCOVA's one-variable analysis of covariance was used to analyze the data. The results showed that blind education has a significant effect on increasing students' academic engagement in the experimental sciences course. Therefore, in addition to the common educational methods, the blind method can be used to improve learning and make learners interested in education.KeywordsEducation, CORE Method, Academic Engagement, Experimental Science

تبلیغات