آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۵

چکیده

تحصیل گریزی وضعیتی روانشناختی است که دانش آموز علیرغم میل باطنی خود در مدرسه حضور دارد و اگر فشارهای موقعیتی وجود نداشت اقدام به ترک تحصیل می کرد. هدف این پژوهش واکاوی پدیده تحصیل گریزی در دانش آموزان مناطق مرزی شهرستان ثلاث باباجانی بود. روش انجام پژوهش کیفی و به روش پدیدارشناختی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کارشناسان، مدیران و دبیران مشغول به کار با حداقل 5 سال سابقه تدریس در مناطق مرزی در شهرستان ثلاث باباجانی بودند. تعداد 24 نفر به صورت هدفمند و با استفاده از روش نمونه گیری گلوله برفی به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای تعیین کفایت نمونه نیز از قاعده اشباع نطری استفاده شد. برای جمع آوری داده ها از مصاحبه عمیق نیمه ساختار یافته استفاده شد. برای تحلیل داده ها از روش کدگذاری سه مرحله ای استفاده شد. نتایج تحلیل داده ها نشان داد که عوامل فردی، عوامل اقتصادی، عوامل آموزشی و عوامل فرهنگی از مهم ترین عوامل موثر بر تحصیل گریزی دانش آموزان می باشند، نگرش منفی به علم، اشتغال کاذب، آسیب های اجتماعی و امنیتی و تداوم محرومیت از مهم ترین پیامدهای تحصیل گریزی هستند و آگاهی بخشی، تسهیلات ویژه برای دانش آموزان مناطق مرزی و ابزارهای قانونی از جمله مهم ترین راه حل های کاهش پدیده تحصیل گریزی هستند.

Investigation Of The Phenomenon Of Avoidance In Students Of Salas Babajani Border Areas: (Phenomenological Study)

Academic Avoidance is a psychological condition in which a student attends school despite his or her inner desires and would drop out if there were no situational pressures. The purpose of this study was to investigate the phenomenon of Academic Avoidance in students in border areas of salas Babajani city. The research method was qualitative and phenomenological. The statistical population of the study included experts, managers and teachers working with at least 5 years of teaching experience in border areas in the city of salas Babajani. 24 people were purposefully selected as a sample using the snowball sampling method and the saturation rule was used to determine the adequacy of the sample. In-depth semi-structured interviews were used to collect data. Three-step coding method was used to analyze the data. The results of data analysis showed that individual factors, economic factors, educational factors and cultural factors are the most important factors affecting Academic Avoidance, Negative attitudes toward science, false employment, social and security harms, and continued deprivation are the most important consequences Academic Avoidanc, and Awareness, special facilities for students in border areas and legal tools are among the most important solutions to reduce the phenomenon of Academic Avoidance

تبلیغات