مقایسه پرخاشگری و قانون گریزی در نوجوانان دارای صفات خودشیفته و عادی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف از پژوهش حاضر مقایسه سطوح پرخاشگری و قانون گریزی در دو گروه از نوجوانان دارای صفات خودشیفته و عادی بود . این پژوهش علی مقایسه ای بود و جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان شاغل به تحصیل در مقطع دبیرستان شهر ارومیه بود که از بین آنها 40 دانش آموز دارای سطوح بالای خودشیفتگی و 40 دانش آموز دارای سطوح پایین خودشیفتگی از طریق نمونه گیری خوشه ای یک مرحله ای انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها، پرسشنامه ی مقیاس خودگزارشی مشکلات رفتاری نوجوانان آخنباخ (1991) که پایایی مقیاس های آن از طریق باز آزمایی بین 47/0 تا 81/0 گزارش شده است و پرسشنامه ی شخصیت خودشیفته آمس، روز و اندرسون (2006) که پایایی این پرسشنامه نیز از طریق بازآزمایی 85/0 گزارش شده است، توسط دو گروه شرکت کننده در پژوهش تکمیل گردید و در گام بعدی داده ها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس چندمتغیری تجزیه و تحلیل شدند. نتایج آزمون تحلیل واریانس چندمتغیری نشان داد نوجوانان دارای صفات خودشیفتگی بالا در مولفه های پرخاشگری و قانون گریزی نمرات بالاتری نسبت به نوجوانان عادی گرفته-اند(0002/0>p). مسئولان آموزش و پرورش نوجوانان دارای اختلال خودشیفتگی را شناسایی و کار آزمایی های بالینی را برای آن ها برگزار و برنامه های مداخله سلامت روان را برای آن ها اجرا نمایند.Comparison of Aggression and Law-Breaking in Adolescentswith Narcotic and Normal Traits
The purpose of the present study was to compare the levels of aggression and law-breaking in two groups of adolescents with narcotic and normal traits. This was a causal-comparative study. The statistical population consisted of all high school students in Urmia, and 40 students with high levels of narcissism and 40 students with low levels of narcissism were selected through one-stage cluster sampling .To collect data, the Achenbach Youth Self-Report Scale (1991)that the reliability of its scales through retesting has been reported between 0.47 to 0.81, and the 16-item Self-Reported Personality Inventory (Ames, Rose, Anderson, 2006) that the reliability of this questionnaire was also reported to be 0.85 through retesting were completed by the students of the two groups. Next, data were analyzed using multivariate analysis of variance. The results of multivariate analysis of variance showed that adolescents with high narcissistic traits scored higher on aggression and law-breaking components than normal adolescents (p<0/0002). Education officials identify adolescents with narcissistic disorders, conduct clinical trials, and implement mental health intervention programs for them.