طراحی و ارزیابی کارایی روش های بازی درمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد بر شرم و اضطراب در کودکان آزاردیده (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
مقدمه: هدف پژوهش حاضر طراحی و ارزیابی کارایی روش های بازی درمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد بر شرم و نشانگان اضطراب در کودکان آزاردیده 8 تا 12 ساله بود.روش: پژوهش حاضر با روش آمیخته اجرا شد.ابتدا با اتکا بر مفاهیم درمان پذیرش و تعهد، ذهن آگاهی و با استفاده از راهنمای آموزش ذهن استیون هیز طراحی شد.پس از تایید متخصصین اعتباریابی مداخله طی طرح تک آزمودنی با روش چندخط پایه انجام شد. 3 کودک از شهر اصفهان با روش هدفمند انتخاب شد. برای سنجش متغیر ها از پرسشنامه های 71 گویه غربال اختلال های هیجانی و آزمون هیجانی خودآگاه-فرم کودک استفاده شد. تحلیل داده ها با استفاده از شاخص های درصد بهبودی، اندازه اثر(Dکوهن)، تغییر پایا و تحلیل دیداری انجام شد.یافته ها: روش بازی درمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد بر دو متغیر شرم و اضطراب اثربخش بود. روایی صوری روش درمانی توسط متخصصان تایید شد. اعتبار پژوهش نیز با تحلیل داده های طرح تک آزمودنی بدین صورت سنجیده شد که درصد بهبودی در متغیر شرم در آزمودنی ها به ترتیب(91-76-108) و در متغیر اضطراب (42-43-20) بود. اندازه اثر (کم ،متوسط و زیاد) بود. شاخص تغییر پایا که لازمه معناداری بالینی و آماری است، نشان داد درمان در متغیر شرم در آزمودنی اول و دوم بی معنا و در آزمودنی سوم معنادار است. در متغیر اضطراب در هر سه آزمودنی معنادار بود. تحلیل دیداری نمودارها نیز نشان دهنده بهبود عملکرد آزمودنی ها بود.نتیجه گیری: درمان منجر به بهبود عملکرد شد اما در صورت آموزش والدین اثربخشی درمان چشم گیرتر می بود. نتایج حاصل از پژوهش حاضر راهگشای تحقیقات آزمایشی در راستای افزایش قدرت تعمیم یافته ها است.متن
Designing and Evaluating the Effectiveness of Play Therapy method based on Acceptance and Commitment on Shame and Anxiety Symptoms in Abused Children
Introduction: The purpose of the present study was to design and evaluate the effectiveness of play therapy methods based on acceptance and commitment on shame and anxiety symptoms in abused children aged ۸ to ۱۲ years.Method: The present research was conducted with a mixed method. First, it was designed by relying on the concepts of acceptance and commitment therapy, mindfulness, and using Steven Hayes' mind training guide. ۳ children from the city of Isfahan were selected with a purposeful method. Questionnaires of ۷۱ emotional disorders screen and self-aware emotional test-child form were used. Data analysis was done using percentage of recovery, effect size, stable change and visual analysis.Findings: The treatment was effective on the two variables of shame and anxiety. The face validity of the treatment method was confirmed by experts. The validity of the research was also done by analyzing the data of the single subject design, which showed the improvement of the performance of the subjects.Conclusion: The treatment led to an improvement in performance, but the effectiveness of the treatment was more significant if the parents were trained. The results of the present research open the way for experimental research in order to increase the power of generalization of the findings.