مدل طراحی فرهنگ محور در بسته بندی صنایع دستی و نقش آن بر شکل گیری نگرش مصرف کننده (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
زمینه و هدف: صنایع دستی به عنوان سرمایه ملی و فرهنگی ما ایرانیان در سطح بین الملل شناخته می شود. صنایع دستی تداعی کننده آداب و رسوم، باورهای اجتماعی و فرهنگی مردم ایران است. طراحی بسته بندی ای که فاکتورهای هویتی و فرهنگی در آن لحاظ شده باشد به ارزش صنایع دستی می افزاید. این پژوهش تاثیر مدل طراحی فرهنگ محور بر نگرش مصرف کننده نسبت به بسته بندی صنایع دستی را مورد بررسی قرار می دهد. روش شناسی: این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ ماهیت و روش، توصیفی است. جامعه آماری کل ایرانیان علاقه مند به صنایع دستی می باشند. حجم نمونه ۴۱۶ نفر می باشد. داده ها بوسیله پرسشنامه پژوهشگر ساخته و روش نمونه گیری در دسترس استفاده شد. برای سنجش اعتبار پرسشنامه از روش آلفای کرونباخ، پایایی ترکیبی، روایی واگرا و روایی همگرا استفاده گردید. روش تحلیل داده ها مدل سازی معادلات ساختاری است که با نرم افزارهای آماری Smart PLS4 وSPSS 26 انجام پذیرفت. یافته ها: از ۷ فرضیه مورد بررسی،۶ فرضیه ( تاثیر حیطه کاربر بر نگرش مصرف کننده، تاثیر حیطه محصول بر نگرش مصرف کننده، تاثیر شناخت مشتری بر احساس، تاثیر احساس مشتری بر رفتار خرید، تاثیر حیطه طراح بر حیطه محصول، تاثیر حیطه کاربر بر حیطه محصول) مورد پذیرش و فرضیه ی (تاثیرحیطه طراح بر نگرش مصرف کننده) رد شد. نتیجه گیری و پیشنهادات: این پژوهش استراتژی ها و پیشنهادات کاربردی همچون استفاده از مواد و متریالی هم جنس صنایع دستی، تنوع در طراحی بسته بندی متناسب با سلیقه کاربران، استفاده از تصاویر تداعی کننده فرهنگ و هویت آن منطقه، برای طراحی بسته بندی متناسب با نگرش مصرف کننده ارائه داد. نوآوری و اصالت: با استفاده از شواهد بدست آمده مدلی بر پایه فرهنگ و هویت برای بسته بندی صنایع دستی معرفی و اثر آن بر نگرش مصرف کننده بررسی شده تا بدین وسیله دید تازه ای به طراحان داده شود تا از مشکلات ناشی از نبود خلاقیت و فاکتورهای فرهنگی و هویتی جلوگیری گردد.Culture-Oriented Design Model in Craft Packaging and its Role on Consumer Attitude Formation
Context and purpose: Iranian handicrafts, representing national and cultural heritage, reflect the traditions and beliefs of Iranian society. This study explores how culture-centric design impacts consumer attitudes toward handicraft packaging.
Design/methodology/approach: This research is applied in terms of purpose and descriptive in terms of nature and method. The statistical population were all Iranians interested in handicrafts, and the sample size was 416 people. The data was collected by the researcher's questionnaire, and the available sampling method was used. Cronbach's alpha, composite reliability, divergent validity, and convergent validity were used to measure the questionnaire’s validity. Data was analyzed using structural equation modeling with Smart PLS4 and SPSS 26.
Findings: Six out of seven hypotheses were supported, showing significant effects of user area and product area on consumer attitude, as well as cognitive and emotional factors on purchase behavior. The designer area did not significantly impact consumer attitude.
Conclusion: Practical strategies include using materials compatible with handicrafts, diversifying designs according to user preferences, and using images that evoke the culture of that region.
Originality/value: The study presents a model incorporating cultural and identity factors into packaging design, offering designers insights to improve creativity and cultural relevance in packaging.