پیشران های موفقیت کسب و کارهای گردشگری در پساکرونا (مطالعه موردی: مازندران) (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
زمینه و هدف: صنعت گردشگری به عنوان یکی از مهم ترین منابع درآمدی هر کشور طی سال های گوناگون تحت تأثیر بحران های مختلفی قرار گرفته است. بحران کووید-19، گردشگری ایران و به ویژه استان مازندران را به شدت تحت تأثیر قرار داد. در این میان کسب و کارهای کوچک و متوسط گردشگری به دلیل محدودیت هایی که دارند، بیشترین آسیب را متحمل شدند. بنابراین هدف از این پژوهش بررسی عوامل مؤثر بر موفقیت کسب و کارهای کوچک و متوسط گردشگری در دوران کرونا و پساکرونا است.روش شناسی: این پژوهش توصیفی – تحلیلی مبتنی بر پیمایش میدانی است. ابزار مورد استفاده پرسشنامه با سؤالات بسته است که شاخص های آن با مطالعه منابع معتبر خارجی جمع آوری شد و به تأیید اساتید و متخصصان گردشگری رسید. سطح پایایی پرسشنامه توسط ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شد و سپس میان 177 نفر از فعالان گردشگری استان مازندران توزیع شد. جهت تحلیل داده های گردآوری شده از نرم افزار SPSS و SmartPLS3 استفاده شد.یافته ها: بین ارزش های شخصی و استراتژی بازارمحور رابطه ی معناداری وجود دارد. بین ارزش های شخصی و استراتژی مشتری محور رابطه ی معناداری وجود دارد. هیچ رابطه ی معناداری بین استراتژی بازارمحور و عملکرد محصول وجود ندارد. همچنین، بین استراتژی بازارمحور و عملکرد دارایی های نامشهود نیز هیچ رابطه ی معناداری وجود ندارد. بین استراتژی مشتری محور و عملکرد محصول رابطه ی معناداری وجود دارد. به علاوه بین استراتژی مشتری محور و عملکرد دارایی های نامشهود نیز رابطه ی معناداری وجود دارد.نتیجه گیری و پیشنهادات: با توجه به نتایج پژوهش پیشنهاداتی اعم از شفافیت و به اشتراک گذاری اهداف، حمایت دولت از کارکنان، برنامه ریزی یکپارچه در استان، رعایت پروتکل های بهداشتی، برگزاری تورهای تخصص محور و غیره ارائه شد.نوآوری و اصالت: این پژوهش برای اولین بار عوامل مؤثر بر موفقیت کسب و کارهای کوچک و متوسط گردشگری استان مازندران در دوران همه گیری را بررسی می کند.The Drivers for Tourism Businesses’ Success After COVID-19 (Case Study: Mazandaran)
Context and Purpose: Tourism industry has been affected by various crises over the years. Covid-19 has severely affected tourism in Iran, especially in Mazandaran. Small and medium-sized tourism businesses suffered the most hurt due to their limitations. Therefore, the purpose of this study is to investigate the factors affecting small and medium tourism businesses success in the post-Corona eras.Design/methodology/approach: The method of this research is descriptive – analytical method based on survey. The tool used was a questionnaire with closed questions that its indicators have been collected by studying valid foreign sources and they have been approved by professors and tourism experts. The reliability level of the questionnaire was calculated by Cronbach’s alpha coefficient and then distributed among 177 tourism activists in Mazandaran province. SPSS and PLS3 software were used to analyze the collected data.Findings: Findings show that there is a significant relationship between personal values and market-orientation. There is a significant relationship between personal values and customer orientation. There is no significant relationship between market-orientation and product performance. There is also no significant relationship between market-orientation and intangible assets performance. There is a significant relationship between customer orientation and product performance. There is also a significant relationship between customer orientation and intangible assets performance.Conclusion: According to the results, suggestions show that it is important to place transparency and sharing of goals. It’s also important that government should support employees. The other important factors are integrated planning in the province, compliance with protocols, holding professional tours, etc.Originality/value: For the first time, this research examines the factors affecting the small and medium-sized tourism businesses’ success in Mazandaran province during the pandemic.