بررسی کنش مؤلفه های عینی-ذهنی شهر شاد در بافت های قدیم و جدید با تاکید بر حس تعلق مکانی، نمونه موردی: مناطق بافت قدیم و جدید کلان شهر ارومیه (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی کنش مؤلفه های عینی ذهنی اثرگذار بر نشاط اجتماعی و حس تعلق به مکان در سطح مناطق کلان شهر ارومیه انجام شده است. برای وصول بدین منظور، روابط علت و معلولی بین عوامل، در دو سطح مفهومی 1 مؤلفه های شهر شاد و 2 محیط ها یا زمینه های کلی موجد شادی و شهر شاد مورد ارزیابی قرار گرفت. روش تحقیق حاضر، توصیفی تحلیلی بوده و از روش کتابخانه ای و پیمایشی (نظرسنجی) در جمع آوری داده ها استفاده شد. نظرسنجی از خبرگان با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته؛ تعداد 40 نفر از اساتید دانشگاه و مسئولین اجرایی انجام گرفت. داده های آماری جمع آوری شده، از طریق تکنیک دیماتل فازی، تجزیه وتحلیل گردید. در محاسبات مقایسات زوجی و ارزیابی رابطه علت و معلولی بین عامل ها از اعداد فازی مثلثی استفاده شد. نتایج به دست آمده از دیماتل فازی نشان داد که مؤلفه های «وضعیت دسترسی به فضاهای بازی و ورزش و فراغت و گردشگری» و «وضعیت تعلق مکانی و هویت مکان» به ترتیب با کسب امتیازهای فازی «701/0»، «780/0» و «613/0» در بافت جدید شهر ارومیه نیز مؤلفه های «وضعیت تعاملات اجتماعی»، «وضعیت درآمد شهروندان» و «وضعیت دسترسی به فضاهای بازی و ورزش و فراغت و گردشگری» به ترتیب با کسب امتیازهای فازی «703/0»، «599/0» و «570/0» بیش ترین تأثیرگذاری را در بین مؤلفه های ایجادکننده شهر شاد در بافت قدیم کلان شهر ارومیه دارند. هم چنین، محاسبات دیماتل فازی نشان داد در بین محیط ها/زمینه های شهر شاد نیز در بافت جدید شهر ارومیه، زمینه های «کالبدی فضایی»، «اجتماعی رفتاری» و «اقتصادی» به ترتیب با کسب امتیازهای فازی «479/3»، «432/1» و «376/1»، بیش ترین تأثیرگذاری را بر سایر محیط ها دارند.Investigating the Action of the Objective-Mental Components of the Happy City in Old and New Contexts with an Emphasis on the Sense of Place Belonging: The Case Study of old and New Texture Areas of Urmia Metropolis
The present study was conducted with the aim of investigating the action of subjective-objective components affecting social vitality and the sense of belonging to a place in the areas of Urmia metropolis. To achieve this purpose, the cause and effect relationships between the factors were evaluated at two conceptual levels: 1- the components of the happy city and 2- the general environments or contexts that create happiness and the happy city. The current research method is descriptive-analytical, and library and survey (survey) methods were used in data collection. A survey of experts using a researcher-made questionnaire; There were 40 university professors and executive officials. The collected statistical data were analyzed through the fuzzy dimetal technique. Triangular fuzzy numbers were used in the calculations of pairwise comparisons and evaluation of the cause and effect relationship between the factors. The results obtained from Fuzzy Dimatel showed that the components of "access to play, sports, leisure and tourism" and "situation of place belonging and place identity" obtained fuzzy scores of "0.701", "0.780" and "0.780" respectively. "0.613" in the new context of Urmia city, the components of "social interaction status", "citizen's income status" and "access to play, sports, leisure and tourism" components, respectively, with fuzzy scores of "0.703", " "0.599" and "0.570" have the most influence among the factors that create a happy city in the old context of Urmia metropolis. Also, Fuzzy Dimatel calculations showed that among the environments/fields of Shad city in the new context of Urmia city, the fields of "physical-spatial", "social-behavioral" and "economic" respectively, with fuzzy scores of "3.479", " 1/432 and "1/376" have the most impact on other environments.