ارزیابی شاخص های محیط زیستی معادن با تأکید بر آموزش محیط زیست (مورد مطالعه: معدن مس دیان، دامغان) (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
پژوهش حاضر با هدف ارزیابی اثرات محیط زیستی در معادن، با نگاه ویژه بر معدن مس دیان دامغان انجام شد. این تحقیق از نوع پیمایشی بوده و روش بررسی با بهره گیری از مدل ریاضی، از نوع توصیفی تحلیلی بوده است. به این منظور تمامی فاکتورها و مؤلفه های مؤثر بر محیط زیست، ازجمله اتمسفر مشتمل بر کیفیت هوا و آرامش صوتی؛ بیوسفر مشتمل بر اکولوژی؛ هیدروسفر مشتمل بر آب های سطحی و آب های زیرزمینی و لیتوسفر که شامل کاربری منطقه، تأسیسات سطحی، تأسیسات زیرزمینی، چشم انداز منطقه و خاک منطقه است، بررسی و به وسیله کارشناسان و افراد خبره امتیاز دهی شد. آثار محیط زیستی معدن مورد ارزیابی قرار گرفتند و درنهایت با ارائه مدل ریاضی فیلیپس، شاخص های توسعه پایدار معدن در مؤلفه های محیط زیستی به صورت کمی بیان و تحلیل شد. نتایج به دست آمده از مؤلفه های محیط زیستی، حاکی از آن است که این معدن به کیفیت هوا، آب های زیرزمینی و خاک منطقه آسیب می رساند. لازم است با استفاده از توان بالقوه مشارکت های مردمی و سازمان های مردم نهاد محیط زیستی و نیز از طریق طراحی برنامه های درسی آموزش محیط زیست، راهکارهای مقابله با آلودگی های محیط زیست به کلیه اقشار جامعه آموزش داده شود.Evaluation of Environmental Indicators in Mining with an Emphasis on Environmental Education (Case Study: Dian Copper Mine, Damghan)
The aim of this study was to evaluate the environmental effects of the Dian copper mine in Damghan. This research was a survey, and the research method is a descriptive-analytical mathematical model. For this purpose, all factors and components affecting the environment, including the atmosphere, which contains air quality and sound comfort; the biosphere, which contains ecology; the hydrosphere, which includes surface and groundwater; and the lithosphere, which contains land use, surface facilities, underground facilities, the landscape of the region, and the soil of the region, were examined and scored by experts. The environmental effects of mining were evaluated, and finally, using the Phillips mathematical model, the indicators of sustainable development of the mine in environmental components were quantified and analyzed. Since the value obtained for environmental components is greater than zero, the project has been evaluated as environmentally sustainable. However, the results of the environmental components indicate that the mine will damage the air quality, groundwater, and soil of the region. It is necessary to educate all strata of society on how to deal with environmental pollution by utilizing the potential of public participation and environmental non-governmental organizations, as well as through the design of environmental education curricula.