اثر تجربه گردشگران بر آموزش محیط زیست از طریق طنین برند مقصد طبیعت گردی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
آموزش، مؤثرترین ابزار افزایش آگاهی مردم در جوامع با مسائل و معضلات جامعه است. هدف این مطالعه بررسی اثر تجربه گردشگران بر آموزش محیط زیست از طریق طنین برند مقصد طبیعت گردی و آموزش محیط زیست به گردشگران است. سفر و طبیعت گردی می تواند آگاهی های محیط زیست گردشگران را افزایش دهد. تجربه محیط زیست بر دانش، نگرش و رفتار محیط زیست افراد تأثیر دارد. افزایش تعداد گردشگران بیش ازحد توان اکولوژیک یک منطقه اثرات مخرب بر جامعه میزبان می گذارد که باعث کاهش کیفیت تجربه گردشگری می شود و اگر به این امر توجه نشود مشکلات محیط زیست و اجتماعی گریبان جامعه را خواهد گرفت. آموزش محیط زیست به عنوان بهترین و مؤثرین راه برای آگاه کردن و ایجاد حس مسئولیت در بین اقشار جامعه است. حجم نمونه با فرمول کوکران 384 نفر تعیین شد. جامعه آماری تحقیق کلیه گردشگران داخلی در شهرستان بروجرد بودند و روش نمونه گیری در دسترس بوده است. روایی پژوهش با نظرات خبرگان و پایایی با آلفای کرونباخ تائید شد. نتایج این پژوهش نشان داد که تجربه گردشگران بر آموزش محیط زیست از طریق طنین برند مقصد طبیعت گردی و آموزش محیط زیست به گردشگران اثر مثبت و معناداری دارد و همچنین طنین برند گردشگران طبیعت گردی بر آموزش همگانی محیط زیست نیز تأثیرگذار است.The Effect of Tourists' Experiences on Environmental Education through the Resonance of Nature Tourism Destination Brand
The best way to make individuals more conscious of the concerns and difficulties facing society is through education. The aim of this study is to evaluate the effect of tourists' experiences on environmental education through the resonance of the nature tourism destination brand and environmental education to visitors. Tourists' knowledge of the environment can be heightened through travel and nature tourism. Their experiences in the environment influence their knowledge, attitudes, and behaviors regarding environmental issues. The host society suffers when tourism numbers exceed an area's ecological capacity, which lowers the quality of the tourism experience. If this problem is ignored, society will face social and environmental challenges. The greatest and most efficient method for educating people and instilling a sense of responsibility in them is through environmental education. The sample size was determined by Cochran's formula of 384 people. The sampling technique was convenience sampling, and the study's statistical population consisted solely of domestic tourists to Borujerd City. Expert judgments validated the research's validity, while Cronbach's alpha assessed its reliability. Through the resonance of the nature tourism destination brand and environmental education to tourists, as well as the resonance of the nature tourism brand on public environmental education, the research findings demonstrated that tourists' experience has a positive and significant effect on environmental education.